Resolució
Q-05586/2014 Disconformitat amb el cost de l'emissió d'un duplicat de la targeta T-12 que s'ha extraviat

Matèries
Consum
Transports
Data d'inici 17/07/2014
Data de l'últim moviment 18/02/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el cost de l'emissió d'un duplicat de la targeta T-12 que ha perdut.

Exposa que si s'extravia una T-12, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (en endavant AMB) obliga a pagar altre cop l'import íntegre de l'emissió de la targeta per fer-ne un duplicat i, mentre fa els tràmits pertinents per emetre el duplicat, es nega a emetre una targeta provisional per tal que l'infant pugui viatjar en els transports públics.

Segons el fullet informatiu de Targeta T-12, editat conjuntament per l'Autoritat del Transport Metropolità (en endavant ATM), l'AMB i la Generalitat de Catalunya, el temps aproximat per tal que la nova T-12 arribi al domicili és de 30 dies, a partir del moment en què es rep la sol·licitud degudament complimentada, el comprovant de pagament dels 35 euros i la documentació requerida. S'afegeix que si els tràmits s'inicien el mes de juliol o agost, pot trigar més. Això vol dir que durant un mes o més, cal pagar algun altre tipus de títol de transport si l'infant titular de la T-12 ha d'utilitzar els transports públics.

En el cas d'emissió d'un duplicat per deteriorament de la T-12, sorprenentment, sí que es preveu el bescanvi provisional per un període de 30 dies. L'usuari lliura la targeta deteriorada i, de manera automàtica, se li facilita una targeta provisional perquè pugui viatjar mentre dura el tràmit de l'emissió de la nova targeta.

Contingut

Tal com es recull en l'?Informe sobre el preu dels transports públics? presentat el mes de juliol de 2014, el Síndic ha demanat en nombroses ocasions l'establiment d'una moratòria en la decisió de no retornar o efectuar duplicats per títols de transports que requereixin la identificació (DNI/NIE/passaport), sempre que hi hagi documentació acreditativa que la persona interessada va comprar el títol de transport i que ha presentat la denúncia corresponent per pèrdua o robatori, fins que entri en funcionament el nou sistema amb tecnologia electrònica (T-Mobilitat). El Síndic ha suggerit que en aquests casos s'efectuï un duplicat de la targeta personalitzada (per exemple, T-Jove o T-12) a la persona promotora de la queixa, sens perjudici de demanar que acrediti el pagament efectuat.

A més, específicament amb relació a la targeta T-12, l'any 2009 el Síndic va iniciar l'actuació d'ofici 03930/2009 per analitzar, entre altres qüestions, el cost de la targeta per a les famílies que la demanen i el cost de l'emissió de duplicats. En concret, pel que fa a l'emissió de duplicats, es deia literalment el següent: ?Si la contraprestació pels costos de gestió i d'emissió del títol per primera vegada no semblen clarament explicitats, encara menys quan es tracta d'una reemissió, en què l'usuari ja hauria de figurar enregistrat com a titular de la T-12 i el cost no hauria d'anar més enllà del que comporti aquesta comprovació i l'expedició del suport físic del títol, que en cap cas hauria de ser igual al que comporta l'expedició inicial del títol, en què cal comprovar que l'usuari compleix els requisits per ser-ne titular.? 

En conseqüència, el Síndic suggereix a l'ATM que valori reduir l'import que cal pagar en el cas d'emissió d'un duplicat de la targeta T-12 respecte del que s'estableix per a l'expedició inicial d'aquesta targeta.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/09/2014 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Resolució pendent d'acceptació
28/10/2014 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/02/2015 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) No irregularitat