La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'equivalència entre els estudis de llicenciatura i de grau en Belles Arts.
Exposa que estudia el Grau en Belles Arts a la Universitat de Barcelona. Va iniciar els estudis com a llicenciatura i, l'any 2009, quan estava cursant segon curs, va haver d'adaptar els seus estudis al grau. La Universitat va assegurar l'equivalència d'estudis i va informar que tindrien les mateixes possibilitats d'accés a la docència dins dels cossos de professors d'ensenyament secundari i d'arts plàstiques i disseny.
Tot i això, sembla que arran de la Resolució ENS/1050/2013, de 13 de maig, de modificació de la Resolució EDU/2053/2010, de 14 de juny, per la qual es regulen les convocatòries de concurs públic per formar part de la borsa de treball per prestar serveis amb caràcter temporal com a personal interí docent en centres públics no universitaris dependents del Departament d'Educació a partir del curs 2010/2011, s'estableix que, a partir d'ara, els graduats en Belles Arts tan sols podran exercir l'activitat docent a l'assignatura de dibuix d'educació secundària, de manera que se'ls priva del cos de professors d'arts plàstiques i disseny.
De la informació rebuda es desprèn que ni la Universitat de Barcelona ni el Departament d'Ensenyament qüestionen l'equivalència entre la llicenciatura i el nou grau d'acord amb l'esperit de la Declaració de Bolonya.
Al mateix Reial decret 1397/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments oficials superiors, es recull que la nova organització dels ensenyaments incrementarà l'ocupabilitat dels titulats al mateix temps que es complirà l'objectiu de garantir la seva compatibilitat amb les normes reguladores de la carrera professional dels treballadors públics.
El Departament d'Ensenyament exposa que la publicació de la Resolució ENS/1051/2013, de 13 de maig, que regula les especialitats dels cossos de professors d'ensenyament secundari i del cos de professors d'escoles oficials d'idiomes que poden impartir les persones que formen part de la borsa de treball de personal docent, obeeix a la necessitat dels responsables de la inscripció d'alumnes al Màster de Formació de Professorat de Secundària d'utilitzar aquestes correspondències a l'hora d'admetre o no als alumnes en els màsters que organitzen.
En cap cas, però, significa que els alumnes del Grau en Belles Arts quedin exclosos de l'accés al cos de professors d'arts plàstiques i disseny. Simplement el fet que el Departament no hagi obert convocatòria d'accés a la borsa de treball de personal docent ha fet innecessària la publicació de l'actualització de les especialitats per accedir a aquest cos docent.
A més, tampoc no ha estat necessària als efectes d'inscripció al Màster de Formació de Professorat de Secundària perquè no s'exigeix aquest màster per a l'accés al cos de professors d'arts plàstiques i disseny. Sí que ha estat necessària per al cas del cos de professors d'ensenyament secundari ja que el màster s'exigeix per poder-hi accedir, tot i que no s'hagi obert convocatòria d'accés a la borsa de treball de personal docent.
Per aquest motiu, el Síndic entén que es considera l'equivalència del grau i la llicenciatura en Belles Arts als efectes d'accés al cos de professors de secundària i d'arts plàstiques i disseny.
No obstant això, el síndic demana al Departament d'Ensenyament que, tant si s'obren noves convocatòries per accedir a la borsa de treball de personal docent com si es requereix el Màster de Formació del Professorat d'Ensenyament Secundari per accedir a aquests cossos, s'estableixi l'equivalència entre grau i llicenciatura per accedir-hi.