La promotora es queixa de la denegació d'un ajut del Programa d'ajudes d'atenció social a persones amb disminució, i de la manca de resolució del recurs d'alçada que va interposar contra aquesta resolució.
Segons resulta de la informació disponible, la promotora va sol·licitar l'any 2008 un ajut per automatisme de finestres i/o persianes, que va ser denegat per resolució de 4 de desembre de 2008, en la qual s'indicava que la persona sol'licitant no complia les condicions específiques per a aquest tipus de prestacions.
Contra aquesta resolució, la persona interessada va presentar recurs d'alçada, en el qual exposava que no havia rebut cap explicació dels motius exactes de la denegació, i sol·licitava una rectificació o un aclariment dels motius pels quals es denegava l'ajut.
El Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) exposa que, arran del recurs presentat, es va demanar un nou informe al centre d'atenció a disminuïts (en endavant CAD) i que aquest informe confirmava el dictamen emès inicialment, per la qual cosa es va desestimar el recurs. Així mateix, s'indica que la persona interessada no compleix el requisit específic establert per a la modalitat d'automatisme de portes i finestres (codi 767), que exigeix que la persona beneficiària de l'ajut tingui una afectació a les dues extremitats superiors que ocasioni la manca de funcionalitat necessària per accionar aquests elements manualment.
Així doncs, del que s'exposa en l'informe es desprèn que la denegació de l'ajut es fonamenta en l'incompliment d'aquest requisit específic, que està recollit en l'annex de l'Ordre ASC/235/2008, de 14 de maig, aplicable a aquesta sol'licitud; i que la promtora -segons es desprèn d'aquest informe- no té afectades les dues extremitats superiors de manera que li produeixi manca de funcionalitat per accionar les finestres i/o persianes manualment (codi 767).
Ara bé, cal indicar que aquesta circumstància -que es desprèn de l'informe rebut- no va ser recollida de manera específica ni en la resolució inicial ni en la resolució del recurs d'alçada. I també cal tenir en compte que és aquesta manca de concreció la que motivava el recurs d'alçada, en què la persona interessada demanava explícitament l'aclariment dels motius tinguts en compte per a la denegació.
En canvi, en la resolució de 17 de juliol de 2009, únicament s'indica que la persona objecte de l'ajuda no compleix les condicions específiques per a aquest tipus de prestacions; és a dir, es reitera l'explicació emprada en la resolució impugnada, però sense explicitar -com hauria estat convenient- els motius exactes pels quals no es complien les condicions específiques exigides en aquest tipus d'ajut.
D'altra banda, es fa referència a l'article 14.1 del Decret 24/1998, de 4 de febrer, que regula aspectes generals de les ajudes per a l'autonomia personal i la comunicació, però no els requisits específics d'aquesta tipologia concreta, que són els que en aquest cas van determinar la denegació.
Finalment, s'indica que es va demanar un segon informe tècnic al CAD per resoldre el recurs d'alçada. No consta si el contingut d'aquest informe recollia expressament l'incompliment d'aquest requisit específic però, en qualsevol cas, en la resolució sobre el recurs d'alçada ni tan sols s'esmenta el contingut d'aquest informe.
Per tot això, i en vista de la informació facilitada sobre el cas, el Síndic considera que el contingut de la resolució adoptada no és suficient per considerar motivada convenientment la decisió de denegació de l'ajut, i que caldria esmenar aquestes deficiències.
En aquest sentit, cal tenir en compte que la normativa de procediment administratiu estableix el deure de motivar suficientment tots els actes administratius, especialment quan es tracta d'actes que limiten drets subjectius o interessos legítims, així com els que resolen recursos administratius. Aquesta motivació, tot i que pugui ser succinta, ha de ser suficient per tal que les persones interessades tinguin coneixement efectiu dels raonaments i fonaments de la decisió adoptada, de manera que es garanteixi la seguretat jurídica i s'eviti indefensió.
En la mateixa línia, l'Ordre ASC/235/2008, de 14 de maig, recorda aquest deure específicament amb relació a aquests ajuts, ja que estableix expressament que la resolució ha de ser degudament motivada (article 7.2).
De conformitat amb tot això, el Síndic suggereix que es revisi la resolució dictada sobre el recurs d'alçada interposat per la promotora i que es dicti una nova resolució en què es facin constar de manera expressa i detallada els requisits i les condicions específics que es consideren incomplerts.