Un col·lectiu de veïns i comerciants de Cubelles manifesten la seva disconformitat amb l'actuació de la corporació local vers les obres d'arranjament del nucli antic del municipi.
D'acord amb les manifestacions dels promotors de la queixa, van fer arribar les seves inquietuds i peticions mitjançant un escrit de data 20 de juliol de 2009, però exposen que no els han respòs de forma expressa.
D'acord amb la informació municipal de resposta a la petició del Síndic, la seqüència dels fets ha estat la següent:
- 16 de gener de 2009: aprovació inicial del Projecte d'adequació i reurbanització del nucli antic de Cubelles. La publicació va efectuar-se al Butlletí Oficial de la Província número 158, de data 3 de juliol de 2009.
- 20 de juliol de 2009: presentació d'al·legacions per part d'un col·lectiu de veïns i comerciants.
- 24 de juliol de 2009: aprovació definitiva del Projecte, tot i que en un moment posterior es va decidir no fer-ne efectiva l'aprovació i tramitar-lo novament com a sis projectes independents.
- 30 d'octubre de 2009: aprovació inicial de sis projectes independents que corresponen a les sis fases del projecte inicial, amb alguna modificació en els diversos capítols d'obra previstos.
- 26 de gener de 2010: aprovació definitiva dels sis projectes independents per part de la Junta de Govern Local.
- 15 de febrer de 2010: resolució de les al·legacions presentades pels promotors de la queixa en data 20 de juliol de 2009 contra l'aprovació inicial del primer projecte de reurbanització.
- 10 de març de 2010: recurs de reposició presentat per les persones interessades de sol·licitud de l'anul·lació de l'aprovació definitiva dels sis projectes per vulneració del dret de defensa dels afectats.
En vista de la seqüència de fets detallada, les al·legacions presentades pels ciutadans contra l'aprovació inicial van ser resoltes set mesos desprès d'haver-les presentat, en un context en què el projecte d'adequació i reurbanització al qual feien referència s'havia deixat sense efecte i s'havia iniciat una nova tramitació de sis projectes independents, amb modificacions en alguns capítols de l'obra.
Els promotors exposen que tot i formar part de l'expedient d'obres com a persones interessades i estar pendents de la resolució de les al·legacions, no se'ls va informar que aquest expedient havia estat deixat sense efecte i que se n'havia iniciat una nova tramitació. Han tingut coneixement d'aquest fet per l'escrit de resolució de les al·legacions, quan ja havia passat amb escreix el tràmit d'informació pública.
En aquest sentit, no consta que s'hagi efectuat la publicació en els butlletins oficials de la decisió administrativa de no fer efectiva l'aprovació definitiva del primer projecte d'adequació i reurbanització del nucli antic de Cubelles.
Tot i no tenir coneixement de la posició municipal envers les manifestacions dels promotors de la queixa exposades, el Síndic recorda que el tràmit d'informació pública i audiència a les persones interessades esdevé un dels moments processals essencials en el procediment administratiu comú, la inobservança del qual pot comportar la nul·litat de ple dret de les actuacions administratives practicades.
Tot i que formalment s'ha complert el tràmit d'informació pública en el procediment d'aprovació dels sis projectes independents, ja que aquests han estat publicats en els diaris oficials de conformitat amb el que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i el Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals, el Síndic considera que caldria haver donat coneixement de forma expressa als promotors de la queixa.
El fet d'haver-se personat en l'expedient inicial d'obres com a persones legítimament interessades i estar en espera de la resolució de les al·legacions presentades, comporta que els promotors de la queixa tenien el ple convenciment que serien informats de qualsevol actuació administrativa que pogués afectar els seus drets i interessos.
No informar de manera directa les persones interessades personades en l'expedient de la nova decisió administrativa consistent a no fer efectiva l'aprovació definitiva del projecte d'obres i de l'inici d'una nova tramitació, comporta un trencament del principi de confiança legítima i una lesió del principi de seguretat jurídica.
Informar les persones interessades de les modificacions esmentades més amunt en la resolució de les al·legacions al primer projecte que ja no era efectiu i quan s'havien aprovat definitivament els sis projectes d'obres els pot situar en una posició d'indefensió i comportar una vulneració del dret fonamental de tutela efectiva consagrat en l'article 24 de la Constitució espanyola, si no han tingut oportunitat de presentar les al·legacions i/o els recursos pertinents que considerin convenients en defensa dels seus drets i interessos.
En vista de tot el que s'ha exposat, i si efectivament s'ha produït indefensió als promotors de la queixa, el Síndic suggereix al consistori que procedeixi a la retroacció de les actuacions a fi de restaurar la lesió produïda donant l'oportunitat a les persones interessades de presentar les al·legacions que considerin convenients i les impugnacions dels actes administratius que siguin procedents en dret.