Q-05668/2010 | Queixa envers l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció per les dificultats i la manca de suport rebut per finalitzar el procés d'adopció d'un infant. |
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
La persona interessada ja s'havia adreçat al Síndic fa quatre anys, i en aquell moment ja plantejava les dificultats i la manca de suport per completar el procés d'adopció internacional de la menor que havia iniciat l'any 2002. Actualment, es torna a adreçar a aquesta institució per deixar constància que el seu procés d'adopció encara no ha finalitzat i per manifestar el seu desgast per les contínues gestions que ha de fer, a més de la preocupació i la impotència que li comporta la dilació excessiva del temps de tramitació d'aquesta adopció. Addueix que fa vuit anys que dura el procés i que l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (en endavant ICAA) no ha fet les gestions pertinents per finalitzar-lo.
Un cop analitzada la informació aportada per l'Administració, el Síndic destaca que sorprèn que s'afirmi que la situació complexa de la família promotora de la queixa en cap cas no és conseqüència de les dificultats sorgides en el procés legal de constitució de l'adopció, i que es fonamenti la situació actual en un cúmul de causes com ara la separació conjugal, la situació laboral de la persona interessada, els canvis de domicili, les necessitats i particularitats d'adaptació i integració de la menor i el fet que sigui una nena amb altes capacitats. El Síndic considera que no és acceptable fer referència als motius personals exposats com a resposta als suggeriments que el Síndic va adreçar en un primer moment, ja que no són punts d'interès per a l'estudi i l'anàlisi que fa l'Àrea d'Infància del Síndic de Greuges i, a més a més, en cap cas, no justifiquen l'actuació de l'ICAA en aquest procés d'adopció que encara no ha finalitzat. El principal motiu pel qual aquesta família és coneguda per tots els serveis de la xarxa pública, fa referència a les competències de l'ICAA, a causa de la situació de provisionalitat i manca de seguretat que genera que l'adopció de la menor encara no estigui acabada des de fa tants anys. Cal dir que durant tot aquest temps no s'ha fet cap seguiment de com es trobava la menor en el si del nucli familiar, tot i ser una adopció no acabada. No s'ha rebut recolzament ni acompanyament tècnic que ajudés la menor a entendre les particularitats del seu procés d'adopció per no tenir la documentació en regla, ni cap equip de seguiment no s'ha preocupat mai de com afectava els seus drets i la seva vida quotidiana el fet de constar de vegades amb els cognoms d'origen, i d'altres amb els de la mare adoptiva. El Síndic també constata que tampoc no s'han dut a terme les mesures adequades per accelerar el procés de finalització de l'adopció i regularització de la seva situació a Catalunya. Un altre motiu de pes que fa que la família sigui coneguda per la xarxa pública també està relacionat amb l'adopció, i per tant amb les competències de l'ICAA, ja que fa referència als problemes d'adaptació i integració i a les altes capacitats que presenta la menor. Per aquests motius, el Síndic vol deixar constància que és inadmissible la situació de provisionalitat que viu aquesta menor, sense DNI ni llibre de família, i que són preocupants les demandes que contínuament fa sobre la seva identitat i sobre els seus verdaders cognoms. També considera que cal diagnosticar urgentment i donar una resposta adequada a les necessitats que aquesta menor presenta dins de la família promotora de la queixa. Així, en interès superior de la menor, davant les dificultats de finalització de la seva adopció, el Síndic fa els suggeriments següents al Departament de Benestar Social i Família: D'una banda, en comptes de fer una derivació a l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència, és convenient que sigui l'ICAA qui canalitzi i treballi aquesta situació des de la perspectiva d'una adopció amb dificultats, ja que la situació d'aquesta família no és assimilable a la d'una família biològica com ho seria si l'adopció fos plena, i s'hauria de valorar la possibilitat de tractar-la en primera instància des d'un servei adoptiu especialitzat. I d'altra banda, el Síndic suggereix que s'assignin a aquest cas professionals especialistes en adopció que donin la seva visió i col·laborin amb la mare per finalitzar l'adopció pendent, i també per fer front a les necessitats especials de la menor i per dur a terme les derivacions que correspongui en el seu interès superior.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
07/12/2010 | Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
07/12/2010 | Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
07/12/2010 | Ajuntament de Sant Celoni | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/12/2010 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/12/2010 | Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/02/2011 | Ajuntament de Sant Celoni | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/02/2011 | Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/02/2011 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
24/02/2011 | Ajuntament de Sant Celoni | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/03/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
10/03/2011 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/03/2011 | Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
06/04/2011 | Ajuntament de Sant Celoni | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
06/04/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
06/04/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
10/05/2011 | Ajuntament de Sant Celoni | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
02/06/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
14/06/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
26/07/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
26/07/2011 | Ajuntament de Sant Celoni | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
26/07/2011 | Departament d'Ensenyament | Resolució |
12/08/2011 | Ajuntament de Sant Celoni | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
23/09/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
07/03/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució |
07/03/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
07/03/2012 | Ajuntament de Sant Celoni | Resolució |
13/03/2012 | Ajuntament de Sant Celoni | Seguiment finalitzat |
21/10/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
22/09/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
07/12/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
Normativa |
|
Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2307 (13/01/1997) |
Decret 127/1997, de 7 de maig, pel qual es modifica parcialment el Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2402 (30/05/1997) |
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992) |