Resolució
Q-05668/2010 Queixa envers l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció per les dificultats i la manca de suport rebut per finalitzar el procés d'adopció d'un infant.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 23/11/2010
Data de l'últim moviment 07/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Celoni Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

La persona interessada ja s'havia adreçat al Síndic fa quatre anys, i en aquell moment ja plantejava les dificultats i la manca de suport per completar el procés d'adopció internacional de la menor que havia iniciat l'any 2002. Actualment, es torna a adreçar a aquesta institució per deixar constància que el seu procés d'adopció encara no ha finalitzat i per manifestar el seu desgast per les contínues gestions que ha de fer, a més de la preocupació i la impotència que li comporta la dilació excessiva del temps de tramitació d'aquesta adopció. Addueix que fa vuit anys que dura el procés i que l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (en endavant ICAA) no ha fet les gestions pertinents per finalitzar-lo.

Contingut

Un cop analitzada la informació aportada per l'Administració, el Síndic destaca que sorprèn que s'afirmi que la situació complexa de la família promotora de la queixa en cap cas no és conseqüència de les dificultats sorgides en el procés legal de constitució de l'adopció, i que es fonamenti la situació actual en un cúmul de causes com ara la separació conjugal, la situació laboral de la persona interessada, els canvis de domicili, les necessitats i particularitats d'adaptació i integració de la menor i el fet que sigui una nena amb altes capacitats.

El Síndic considera que no és acceptable fer referència als motius personals exposats com a resposta als suggeriments que el Síndic va adreçar en un primer moment, ja que no són punts d'interès per a l'estudi i l'anàlisi que fa l'Àrea d'Infància del Síndic de Greuges i, a més a més, en cap cas, no justifiquen l'actuació de l'ICAA en aquest procés d'adopció que encara no ha finalitzat.

El principal motiu pel qual aquesta família és coneguda per tots els serveis de la xarxa pública, fa referència a les competències de l'ICAA, a causa de la situació de provisionalitat i manca de seguretat que genera que l'adopció de la menor encara no estigui acabada des de fa tants anys.

Cal dir que durant tot aquest temps no s'ha fet cap seguiment de com es trobava la menor en el si del nucli familiar, tot i ser una adopció no acabada. No s'ha rebut recolzament ni acompanyament tècnic que ajudés la menor a entendre les particularitats del seu procés d'adopció per no tenir la documentació en regla, ni cap equip de seguiment no s'ha preocupat mai de com afectava els seus drets i la seva vida quotidiana el fet de constar de vegades amb els cognoms d'origen, i d'altres amb els de la mare adoptiva. El Síndic també constata que tampoc no s'han dut a terme les mesures adequades per accelerar el procés de finalització de l'adopció i regularització de la seva situació a Catalunya.

Un altre motiu de pes que fa que la família sigui coneguda per la xarxa pública també està relacionat amb l'adopció, i per tant amb les competències de l'ICAA, ja que fa referència als problemes d'adaptació i integració i a les altes capacitats que presenta la menor.

Per aquests motius, el Síndic vol deixar constància que és inadmissible la situació de provisionalitat que viu aquesta menor, sense DNI ni llibre de família, i que són preocupants les demandes que contínuament fa sobre la seva identitat i sobre els seus verdaders cognoms. També considera que cal diagnosticar urgentment i donar una resposta adequada a les necessitats que aquesta menor presenta dins de la família promotora de la queixa. 

Així, en interès superior de la menor, davant les dificultats de finalització de la seva adopció, el Síndic fa els suggeriments següents al Departament de Benestar Social i Família:

D'una banda, en comptes de fer una derivació a l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència, és convenient que sigui l'ICAA qui canalitzi i treballi aquesta situació des de la perspectiva d'una adopció amb dificultats, ja que la situació d'aquesta família no és assimilable a la d'una família biològica com ho seria si l'adopció fos plena, i s'hauria de valorar la possibilitat de tractar-la en primera instància des d'un servei adoptiu especialitzat.

I d'altra banda, el Síndic suggereix que s'assignin a aquest cas professionals especialistes en adopció que donin la seva visió i col·laborin amb la mare per finalitzar l'adopció pendent, i també per fer front a les necessitats especials de la menor i per dur a terme les derivacions que correspongui en el seu interès superior.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/12/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/12/2010 Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/12/2010 Ajuntament de Sant Celoni Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/12/2010 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/12/2010 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Ajuntament de Sant Celoni Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/02/2011 Ajuntament de Sant Celoni Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/03/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/03/2011 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/04/2011 Ajuntament de Sant Celoni Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/05/2011 Ajuntament de Sant Celoni Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/07/2011 Ajuntament de Sant Celoni Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució
12/08/2011 Ajuntament de Sant Celoni Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/03/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
07/03/2012 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
07/03/2012 Ajuntament de Sant Celoni Resolució
13/03/2012 Ajuntament de Sant Celoni Seguiment finalitzat
21/10/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
22/09/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
07/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2307 (13/01/1997)
Decret 127/1997, de 7 de maig, pel qual es modifica parcialment el Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2402 (30/05/1997)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)