Resolució
AO-05682/2011 Actuació d'ofici relativa a les llistes d'espera de procediments amb temps d'espera garantit.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 16/09/2011
Data de l'últim moviment 31/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha tingut coneixement de la intenció del Departament de Salut de modificar el catàleg actual de procediments quirúrgics amb temps d'espera garantit i d'introduir criteris de priorització dels pacients en llista d'espera. Per la seva banda, l'Administració central ha aprovat recentment el Reial decret 1039/2011, de 15 de juliol, pel qual s'estableixen els criteris marc per garantir un temps d'accés màxim a les prestacions sanitàries del Sistema Nacional de Salut, que té naturalesa jurídica de legislació bàsica i comuna.

Atès que la posada en marxa de tots aquests canvis està prevista per al mes d'octubre de 2011, el Síndic ha considerat oportú iniciar una actuació d'ofici per tal que el Departament de Salut l'informi sobre la determinació dels procediments (quirúrgics i proves diagnòstiques) amb temps d'espera garantit, l'acoblament del Reial decret 1039/2011 a Catalunya i el nou model de gestió de pacients en llista d'espera.

Contingut

El Departament de Salut ha informat el Síndic que encara està treballant en totes aquestes qüestions i que no li pot facilitar la informació que aquesta institució li va demanar, de manera que el Síndic tanca aquesta actuació d'ofici fins que el projecte estigui més avançat. 

No obstant això, el Síndic fa un seguit de consideracions al Departament de Salut:

En primer lloc, el Síndic valora molt positivament alguns dels aspectes que es recullen en el Nou model d'accés a les intervencions quirúrgiques programades, i concretament els que fan referència a fer el procés de priorització més explícit i transparent, i a ser més proactius en l'assoliment dels terminis de garantia i donar una solució al pacient quan el termini de garantia hagi finalitzat.

D'una banda, els pacients han de poder saber no només quins són els paràmetres que es tindran en compte per valorar el seu cas concret sinó també quins són els criteris emprats per aplicar-los. En aquest sentit, com més explícits siguin la determinació i l'aplicació d'aquests criteris, més seguretat es proporcionarà als pacients.

D'altra banda, pel que fa al paper més proactiu de l'Administració sanitària, el Síndic ha insistit en nombroses ocasions que perquè sigui possible que les persones puguin exercir el dret d'opció que actualment els atorga el Decret 354/2002 un cop ha transcorregut el temps d'espera garantit, és imprescindible que els pacients coneguin que disposen d'aquest dret i com exercir-lo. 

És per això que el Síndic acull molt favorablement el fet que el Servei Català de la Salut (en endavant CatSalut) assumeixi aquesta proactivitat per donar una solució al pacient quan el termini de garantia hagi finalitzat, sense necessitat que el pacient s'hagi de dirigir a l'Administració sanitària per recordar-li que el temps d'espera garantit s'ha exhaurit.

En aquest sentit, el Síndic demana que el nou decret reculli el compromís del CatSalut i les alternatives de què disposa el pacient, en cas que el compromís s'incomplís. 

En segon lloc, el Síndic entén que amb el nou model es passarà de les llistes d'espera a les llistes de prioritats, és a dir, l'ordre que determinarà que un pacient sigui intervingut abans que un altre malgrat haver ingressat més tard a la llista d'espera es basarà en una sèrie de criteris que encara s'estan consensuant. No obstant això, el Síndic recorda la importància de tenir en compte que aquests criteris no puguin ser emprats per justificar una demora superior a la que es garanteix. 

En aquest mateix sentit, la flexibilització del període de garantia en funció de la gravetat tampoc no ha de poder ser emprat per allargar el temps d'espera que es garanteixi.

També en relació amb els criteris de priorització, cal tenir en compte que la situació d'un pacient no és inamovible i que cal preveure la possibilitat que el percentatge que s'atorga a algun dels criteris clínics de priorització pugui ser revisat, tant a instància del pacient mateix com d'ofici per l'Administració sanitària.

En tercer lloc, cal preveure quina és la situació en què queden les persones que van ser incloses en la llista d'espera sota els criteris del Decret 354/2002. En aquest sentit, el Síndic recorda el principi d'irretroactivitat de les normes restrictives de drets individuals que recull l'article 9.3 de la Constitució espanyola, i demana que s'introdueixin totes les mesures que siguin necessàries perquè es respecti el dret del pacient a ser intervingut en el termini que se li va garantir quan se'l va incloure en la llista d'espera.	

En quart lloc, el Síndic recorda que actualment segueix plenament vigent el Decret 354/2002, de 24 de desembre, pel qual s'estableixen els terminis màxims d'accés a determinats procediments quirúrgics a càrrec del CatSalut, i que en aquest decret es recull el compromís legal respecte del dret a ser intervingut amb un termini màxim d'espera des de la inclusió del pacient en la llista d'espera. 

Així, el Síndic demana que s'adoptin les mesures organitzatives que siguin necessàries perquè es respectin els terminis que actualment preveu el Decret 354/2002.

Finalment, el Síndic recorda que la disposició transitòria del Reial decret 1039/2011, de 15 de juliol, pel qual s'estableixen els criteris marc per garantir un temps màxim d'accés a les prestacions sanitàries del Sistema Nacional de Salut, determina que les comunitats autònomes disposen d'un termini de sis mesos per adaptar les seves normatives al Reial decret. Així, cal que la normativa catalana reculli la garantia que es determina en relació amb les intervencions quirúrgiques de cirurgia cardíaca valvular i coronària, que són les que actualment no es preveuen a Catalunya, abans del febrer de 2012.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/09/2011 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/12/2011 Departament de Salut Resolució
20/07/2012 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/11/2012 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/12/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/12/2012 Departament de Salut Resolució
31/12/2012 Departament de Salut Seguiment finalitzat