El promotor de la queixa manifesta que enguany el procediment per sol·licitar i obtenir l'acreditació de caràcter econòmic a l'efecte de formalitzar la matrícula universitària com a becari/ària condicional per al curs acadèmic 2013-2014 no ha estat adequat.
Segons exposa, s'està incomplint el termini màxim de deu dies per emetre l'acreditació establert a l'apartat 4 del primer punt de l'annex de la Resolució ECO/1415/2013, de 20 de juny, per la qual es fixa el procediment i s'obre el termini per sol·licitar l'acreditació de caràcter econòmic a l'efecte de formalitzar la matrícula universitària com a becari/ària condicional per al curs acadèmic 2013-2014.
El termini de presentació de la sol·licitud de l'acreditació de caràcter econòmic va començar el 3 de juliol i finalitza el 15 d'octubre, però el termini per formalitzar la matrícula universitària per als assignats en primera preferència és del 15 al 19 de juliol, i algunes universitats, com és el cas de la Universitat Pompeu Fabra, no permeten fer la matrícula universitària com a becari/ària condicional a les persones que no disposen de l'acreditació de caràcter econòmic que ha d'emetre l'Agència de Gestió de les Ajudes Universitàries i de Recerca (en endavant AGAUR) dins d'aquest termini.
L'AGAUR ha demanat a les universitats, en especial a la Universitat Pompeu Fabra, que retinguin el cobrament dels rebuts en concepte de matrícula universitària als estudiants que van sol·licitar l'acreditació econòmica i encara no l'han obtingut.
Atesa la informació obtinguda, i a fi de garantir l'equitat en l'accés als estudis universitaris independentment de les circumstàncies socioeconòmiques, el Síndic suggereix al Departament d'Economia i Coneixement:
- que s'agiliti al màxim la tramitació de les acreditacions econòmiques a l'efecte de formalitzar la matrícula universitària com a becari/ària condicional el curs acadèmic 2013-2014, i que en tot cas s'emetin en el termini màxim de deu dies des de la prestació, tal com està previst a l'apartat 4 de l'annex de la Resolució ECO/1415/2013, de 20 de juny.
- que, en el cas que no es pugui disposar de les dades necessàries per emetre l'acreditació, i tal com indica l'apartat 2 de l'annex de la resolució esmentada, la Plataforma d'Integració i Col·laboració Administrativa (PICA) requereixi les dades a la persona interessada perquè es faci la comprovació amb la màxima celeritat possible.
- que es duguin a terme les gestions necessàries amb les universitats afectades per tal que en els casos dels estudiants que en el moment de formalitzar la matrícula no puguin acreditar que disposen de beca general del Ministeri d'Educació, Cultura i Esports corresponent al curs anterior i que no disposen encara de l'acreditació de condicions econòmiques tot i haver-la sol·licitat, puguin mantenir en suspens el pagament de les taxes corresponents als serveis acadèmics fins a la resolució de la sol·licitud d'acreditació de caràcter econòmic per formalitzar la matrícula.