Resolució
Q-05699/2012 Queixa relativa al procés d'adjudicació de les beques de menjador a la ciutat de Barcelona per al curs 2012/2013

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Beques i ajuts
Data d'inici 17/08/2012
Data de l'últim moviment 19/01/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

El 9 d'agost de 2012 el Síndic va rebre una queixa de la Plataforma d'Entitats de Roquetes (Nou Barris) en què posava de manifest la seva preocupació per l'actual procés d'adjudicació de les beques de menjador, específicament pel fet que la presentació de les sol·licituds es faci a partir del mes de setembre, coincidint amb l'inici del curs escolar, per les dificultats que aquest fet pot generar a molts infants d'aquest barri a l'hora d'accedir de manera normalitzada al servei de menjador escolar.

La Plataforma informa que, per al curs 2011/2012, la Resolució per la qual es donava publicitat a l'Acord de la Comissió Permanent del Consell de Direcció, de 30 de maig de 2011, relatiu a l'aprovació de les bases per a l'atorgament d'ajuts individuals de menjador adreçats a l'alumnat d'ensenyaments obligatoris i de segon cicle d'educació infantil de centres educatius sufragats amb fons públics de la ciutat de Barcelona, es va publicar al DOGC en data 7 de juny de 2011, de manera que es va obrir la convocatòria al juny. Aleshores, les famílies tenien notícia de la concessió o no de l'ajut cap a finals del mes de setembre, alguns dies després d'haver-se iniciat el curs escolar.

Per al curs 2012/2013, en canvi, la convocatòria d'ajuts de menjador escolar s'ha endarrerit als darrers dies del mes d'agost, amb el termini per a la presentació de sol·licituds el mes de setembre. Previsiblement, doncs, aquest endarreriment en la convocatòria també desplaçarà en el temps la resolució de l'atorgament dels ajuts fins ben avançat el curs escolar.

Contingut

El Consorci d'Educació de Barcelona informa que la convocatòria d'enguany s'ha endarrerit fins al setembre perquè en les dates habituals de la convocatòria l'Ajuntament de Barcelona estava estudiant l'import de la seva aportació extraordinària, de manera que no es va poder publicar abans de finalitzar el curs escolar. 

El Síndic recorda que els ajuts de menjador escolar suposen una mesura fonamental per compensar desigualtats econòmiques en l'accés a aquest servei educatiu, com estableix, entre d'altres, l'article 6 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i també per garantir el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats. A criteri del Síndic, i amb caràcter general, el retard en la resolució i en el pagament vulnera el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats dels alumnes amb dificultats econòmiques.

El Consorci d'Educació de Barcelona informa que les condicions establertes en les bases de la convocatòria han minorat aquest impacte negatiu sobre la igualtat d'oportunitats en l'accés al servei de menjador escolar per efecte de l'endarreriment de la resolució, perquè, per primer cop, els centres i les famílies poden estimar si tindrien ajut o no. 

Alhora, el Consorci d'Educació de Barcelona també afegeix que la resolució de la convocatòria el mes de novembre ha permès fer les consultes a l'Agència Tributària en relació amb la declaració de renda de l'exercici 2011, de manera que es disposa de dades més actualitzades, element fonamental en l'actual conjuntura econòmica en què la situació de les famílies pot variar substancialment amb el temps.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona:

1. Que estudiï l'impacte real que ha ocasionat per al funcionament dels menjadors escolars i per a la participació dels alumnes amb dificultats econòmiques l'endarreriment de la resolució de la convocatòria d'ajuts al mes de novembre.

2. Que, en cas que verifiqui que s'han produït efectes negatius, desenvolupi les actuacions necessàries per evitar que en futurs cursos escolars s'endarrereixi la resolució i l'atorgament d'aquests ajuts.

3. Que, en cas que verifiqui que s'han produït efectes negatius i persisteixi l'endarreriment de la resolució dels ajuts, desenvolupi mesures per garantir en futurs cursos escolars que els centres i les famílies estan adequadament informats sobre quins alumnes acompleixen els requisits per tenir assegurat l'ajut ordinari de menjador escolar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/08/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/08/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/10/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/10/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/01/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració posterior a la primera
14/02/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/04/2013 Departament d'Ensenyament No vulneració
29/04/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
04/07/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/12/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
16/01/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Irregularitat
19/01/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Seguiment finalitzat