Resolució
Q-05739/2009 Disconformitat amb l'Organisme de Gestió Tributària per un procediment de derivació d'un deute de l'impost de béns immobles d'una finca de què la promotora encara no era titular.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 09/12/2009
Data de l'últim moviment 25/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

Una veïna de Cubelles manifesta la seva disconformitat amb el fet que l'Organisme de Gestió Tributària (en endavant OGT) li hagi requerit el pagament de l'impost de béns immobles (en endavant IBI) de l'exercici 2005 d'una finca, quan la va comprar juntament amb una altra persona el 10 de març de 2005. Segons indica, el deutor principal seria l'antic propietari.

Contingut

L'OGT indica que en data 3 de març de 2008 es va notificar la provisió de constrenyiment de tots els valors carregats a nom de l'antic propietari, entre els quals es troben els valors objecte de la queixa. També indica que aquesta notificació va resultar desconeguda al carrer que constava del municipi de Cubelles, motiu pel qual es va publicar al Butlletí Oficial de la Província núm. 104, annex II, de data 30 d'abril de 2008. 

No obstant això, en el document justificatiu dels intents de notificació, s'observa que es va marcar el requadre d'absent. Aquest fet no té rellevància si els intents de notificació s'han efectuat d'acord amb allò establert legalment. 

Per això, el Síndic recorda que la Llei general tributària, en l'article 112, requereix que s'han de practicar almenys dos intents de notificació en el domicili fiscal o en el designat per la persona interessada si es tracta de procediments iniciats per aquesta persona, i que s'ha de fer constar en l'expedient les circumstàncies dels intents de notificació, i és suficient només un, quan el destinatari consti com a desconegut.
 
Segons el document justificatiu de correus que el consistori ha tramès, s'observa que s'han practicat els dos intents exigits legalment. No obstant això, atès que la Llei general tributària no estableix els requisits sobre la pràctica d'aquells intents, s'entén que és d'aplicació allò que disposa l'article 59.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que preveu que el segon intent s'ha de repetir en una hora diferent del primer i dins dels tres dies següents. 

Per la qualitat de la fotocòpia no es poden observar les dates de notificació i les hores amb exactitud. No obstant això, es pot entreveure que els dos intents es van efectuar a les 11.00 h, fet del qual s'ha de despendre que la pràctica dels intents de notificació no es va fer correctament. 

A banda d'això, també val a dir que la notificació per compareixença s'ha de practicar d'acord amb el que estableix l'article 112 de la llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que disposa que la publicació en el butlletí oficial corresponent s'ha d'efectuar el dia 5 i 20 de cada mes o, si escau, el dia hàbil posterior.  

En aquest cas, en consistori ha indicat i acreditat documentalment que la notificació per compareixença a l'antic propietari de la provisió de constrenyiment del deute contret relatiu a l'IBI del 2005, es va fer mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona núm. 104, annex II, de data 30 d'abril de 2008.

Per tant, si bé és cert que la notificació per compareixença és un mitjà legalment admissible en la legislació tributària, cal que aquesta publicació de l'anunci de notificació compleixi amb el que estableix l'article 112 de la Llei general tributària i, en aquest cas, per les circumstàncies descrites més amunt, no ha estat així.  

Per tant, el Síndic entén que la notificació de la provisió de constrenyiment per la qual es reclamava el deute corresponent a l'IBI de l'exercici del 2005 de la finca a l'antic propietari és nul·la, la qual cosa fa que s'hagi de retrotreure el procediment fins a aquell moment, per poder dur a terme de nou aquella notificació a l'antic propietari i, si escau, apreciar d'ofici la prescripció del deute esmentat.  

Per tot això, el Síndic suggereix que es revisi l'expedient de constrenyiment contra l'antic propietari i que, en conseqüència, es duguin a terme les actuacions corresponents als efectes de retrotraure el procediment de constrenyiment seguit contra al deutor principal i que va donar lloc a la iniciació del procediment de derivació de l'acció administrativa de cobrament contra els promotors de la queixa, i les actuacions que corresponguin a la devolució d'allò pagat per la persona interessada en aquell concepte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/01/2010 Organisme de Gestió Tributària Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/03/2010 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/10/2010 Organisme de Gestió Tributària Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/02/2011 Organisme de Gestió Tributària Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/05/2011 Organisme de Gestió Tributària Reiteració posterior a la primera
17/05/2011 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/05/2011 Organisme de Gestió Tributària Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària- BOE.302 (18/12/2003)
Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals- BOE.59 (09/03/2004)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)