La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la tramitació de la seva sol·licitud de renda mínima d'inserció.
Exposa que el mes d'agost de 2011 es va adreçar als serveis socials bàsics per demanar informació i gestionar una sol·licitud de renda mínima d'inserció. Segons sembla, la professional que la va atendre la va informar que, tot i que reunia els requisits establerts, no podia tramitar la sol·licitud per raó d'un canvi normatiu.
Segons l'informe dels serveis socials bàsics de l'Hospitalet de Llobregat, en l'entrevista que es va fer a la persona interessada el 28 de juliol de 2011 se la va informar sobre els requisits per gestionar la seva sol·licitud. Tot i això, en dies posteriors els serveis socials van rebre un comunicat de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials en què s'indicava que no es podien continuar tramitant aquestes sol·licituds per a persones demandants d'ocupació.
Tot i això, el Síndic ha comprovat que en aquest comunicat s'informa de les modificacions de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció, incorporades mitjançant la Llei 7/2011, del 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres, i s'assenyala que ?les modificacions han de permetre ajustar l'RMI a aquells perfils de beneficiaris més necessitats socialment?, però també s'indica que això s'ha de fer ?sense deixar de banda les persones amb una problemàtica inicialment laboral però que han acumulat, amb el pas del temps, una dificultat social afegida?.
Per tant, la interpretació que es va fer en el sentit que això equivalia a una prohibició de tramitar la sol·licitud no sembla correcta, ja que la redacció del comunicat no ho establia així, ni tampoc la normativa en vigor en aquell moment. D'altra banda, l'esgotament de la partida pressupostària no comporta tampoc la impossibilitat de tramitar la sol·licitud, ja que no s'ha de confondre la possibilitat de tramitar-la amb la concessió o no de la prestació.
El Síndic recorda que si, un cop valorada la situació, el professional encarregat del cas considera que no es reuneixen els requisits establerts i que no és procedent l'elaboració del pla individual d'inserció, hauria d'elaborar el seu informe en el sentit que tècnicament consideri convenient, a fi i efecte de deixar constància de la seva valoració i, en tot cas, informar-ne de manera veraç i clara la persona interessada. Altrament, es produeix una situació de desinformació i incertesa que no garanteix convenientment els drets de les persones interessades.
Per tot això, en vista de la informació facilitada, el Síndic conclou que en aquest cas concret es va donar una informació contradictòria, poc precisa o incompleta, en una situació que caldria evitar que es reproduís. Amb aquesta finalitat, considera que seria convenient extremar les mesures per tal d'assegurar que les persones que s'adrecen als serveis socials bàsics rebin en tot moment una informació veraç i acurada sobre els serveis i les prestacions en l'àmbit dels serveis socials i els criteris per accedir-hi.