La persona interessada exposa que va presentar una sol·licitud de modificació de la renda bàsica d'emancipació (en endavant RBE) per canvi de domicili, després de la qual es va dictar una nova resolució. Es queixa que des d'aleshores no ha cobrat cap import en concepte d'aquest ajut.
La Secretaria d'Habitatge i Millora Urbana exposa que les ordres de pagament a favor de la persona interessada estan retingudes, atès que consta una incidència amb la Seguretat Social.
En primer lloc, el Síndic considera que el promotor de la queixa, a banda de no tenir constància del moment en què va tenir lloc la incidència amb la Seguretat Social, desconeixia el motiu pel qual el pagament estava retingut i, per tant, no va poder dur a terme les gestions necessàries per solucionar el problema.
En segon lloc, el Síndic constata la dilació relativa al temps que es triga a dictar-se la resolució que recull els canvis o les modificacions que es produeixen en l'expedient de l'RBE, retard que es tradueix en demores en el cobrament de l'ajut, atès que la impossibilitat de l'Administració de verificar els pagaments del lloguer amb les noves modificacions comporta la suspensió cautelar dels pagaments de l'RBE.
Per això, el Síndic es remet al Codi de bones pràctiques administratives, aprovat per aquesta institució i en què es recull i es desenvolupa el principi de termini raonable, que considera aplicable a aquest cas i segons el qual la tramitació administrativa s'ha de fer d'acord amb els principis d'economia, celeritat, eficàcia, eficiència i simplicitat, i preservant les garanties i els drets de defensa de les persones interessades.
Així doncs, el Síndic recorda a l'Administració la necessitat de respectar en la tramitació d'aquests expedients d'RBE el principi de termini raonable enunciat al Codi de bones pràctiques administratives.