Els promotors es queixen de l'actuació de l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció (en endavant ICAA) en el procés de resolució de les seves sol·licituds d'adopció nacional i internacional.
La promotora refereix el procés d'estudi de les sol·licituds d'adopció nacional d'abril de 2007 i d'adopció internacional de gener de 2008. Explica el desistiment de la primera l'abril de 2008 i el tancament, per error, del d'adopció internacional, i comenta el fet que no va comunicar la seva malaltia en el primer cas, però sí que ho va fer en iniciar l'estudi del segon cas.
Les persones interessades exposen la seva disconformitat amb el posicionament de l'ICAA i de la institució col·laboradora d'integració familiar (en endavant ICIF) Parlament amb relació a l'adopció com a opció personal, amb la interpretació de les relacions familiars i amb el mètode anticonceptiu escollit. També fan constar una manca d'escolta activa per part dels professionals d'aquesta ICIF, una informació insuficient de retorn en el procés d'estudi, una manca de respecte envers els seus sentiments i vivències personals i una ambigüitat durant tot el procés d'estudi.
Les persones interessades reconeixen que van amagar la malaltia de la sol·licitant en el procés d'adopció nacional, però asseguren que van informar-ne la ICIF Intress al començament de l'estudi.
En resum, els objectes principals de la queixa dels promotors, a banda dels relatius a la valoració i les conclusions de l'estudi d'idoneïtat, són que, en el seu cas, l'Administració no ha complert els terminis establerts per a la resolució de les sol·licituds d'adopció i el tancament de l'expedient d'adopció internacional, després del desistiment d'una adopció nacional.
Els promotors també mostren la seva disconformitat amb les qüestions següents:
Primer, el tracte rebut per part de la ICIF, amb comentaris poc respectuosos.
Segon, les contradiccions en la informació rebuda amb relació a la incidència de la malaltia que pateix la persona interessada en el resultat de l'estudi.
Tercer, incidències diverses, com ara fer-los la devolutiva favorable quant a la seva idoneïtat i telefonar-los posteriorment dient que s'havia aturat el procés arran de les informacions rebudes d'una altra entitat.
Quart, la manca de valoració dels informes psicotècnics externs aportats i el fet que s'integrés la informació resultant del procés d'estudi d'adopció nacional, tot i que no es finalitzés l'estudi i no es fes un informe valoratiu.
Cinquè, sis mesos després de ser informats de la valoració favorable per part de la ICIF, posteriorment posada en qüestió, els va ser sol·licitat un informe pronòstic de la malaltia de la persona interessada.
En vista del que exposa el Departament d'Acció Social i Ciutadania en resposta a la petició del Síndic, no s'aprecia una actuació irregular en aquest cas, atès que la resolució de l'Administració està motivada per l'interès de l'infant que ha de ser adoptat i que es dóna la possibilitat d'iniciar una nova sol·licitud passat un temps.
Respecte d'altres qüestions plantejades pels promotors de la queixa, tampoc no s'observa irregularitat, amb excepció del tracte rebut per part dels professionals de la ICIF Parlament, assumpte sobre el qual el Síndic no pot conèixer els fets, però que s'ha plantejat en diverses ocasions. En aquest cas, es refereix una manca d'escolta i una manca de respecte per les opcions de vida dels promotors.
En aquesta qüestió, el Síndic recorda al recent Departament de Benestar Social i Família el suggeriment que ja s'ha fet en diverses ocasions sobre la necessitat d'adoptar mecanismes per assegurar un tracte respectuós als sol·licitants d'adopció i una escolta activa en tots els casos.
Amb aquest recordatori, es donen per finalitzades les actuacions.