Resolució
Q-05822/2009 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement de grau de disminució.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 15/12/2009
Data de l'últim moviment 03/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora explica que el dia 22 de maig de 2009 va presentar al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) una sol·licitud de reconeixement del seu grau de disminució, i que encara no ha obtingut cap resposta.

Contingut

El DASC ha tramès un informe en relació amb diverses queixes amb la mateixa problemàtica. D'aquest informe es desprèn, d'una banda, que la demanda de sol·licituds de reconeixement de grau de disminució és molt elevada, la qual cosa genera una llarga llista d'espera als equips de valoració i orientació. Respecte d'això, s'explica que aquest departament està fent esforços per tal de respondre totes les sol·licituds presentades en el termini més breu possible, per la qual cosa s'han signat convenis de col·laboració amb altres entitats públiques per tal d'agilitar les demandes fetes per la ciutadania en aquests assumptes. El Síndic celebra la determinació del DASC en aquesta línia.

Amb tot, el Síndic recorda que la tramitació de les sol·licituds de reconeixement de grau de disminució de les persones interessades en aquests casos ha superat, amb escreix, el termini legalment establert.

Concretament, en el cas de l'expedient número 04457/08, la sol·licitud de revisió va ser presentada el dia 27 de maig de 2008 i en el darrer informe, per segona vegada, el DASC confirma que encara no hi ha una data per a la valoració de la persona interessada, i afegeix que potser serà citada entre agost i setembre d'aquest any. Pel que fa a les sol·licituds dels altres tres expedients, van ser presentades el dia 4 de desembre de 2008 en el cas de l'expedient número 05585/09, el dia 22 de maig de 2009 en el cas de l'expedient número 05822/09 i el dia 2 de desembre de 2009 en el cas de l'expedient número 0557/10. 

En les resolucions de tancament de les queixes 03384/08, 03401/08, 03475/08, 03497/08, 03503/08 i 0316/2009, emeses en el marc de la tramitació d'altres casos similars a aquests, el Síndic va suggerir al DASC que adoptés les mesures pertinents per tal de pal·liar els problemes estructurals de manca de personal en la gestió de les sol·licituds de reconeixement de grau de disminució amb la màxima celeritat possible, amb la incorporació dels nous equips de valoració i orientació que calguin per tal de garantir la resolució d'aquests assumptes dins del termini màxim establert per la normativa vigent, i articular mecanismes informatius mitjançant els quals aquelles persones que hagin presentat una sol·licitud de reconeixement de grau de disminució sàpiguen en quin estat de tramitació es troba la seva sol·licitud.

Aquests suggeriments van ser acceptats pel DASC i el Síndic entén que les mesures a què fan referència en els informes tenen per objecte solucionar les mancances estructurals que dificulten el compliment dels terminis legals per a la resolució dels expedients com els de referència. 

Amb tot, amb la tramitació d'aquestes queixes, i d'altres que es troben en estudi, es palesa que les mesures que el DASC ha adoptat per agilitar les demandes fetes per la ciutadania i per resoldre els problemes de retard en la tramitació dels expedients de sol·licitud de reconeixement de grau de disminució no assoleixen l'objectiu de "normalitzar" el termini de tramitació de les sol·licituds presentades pels ciutadans. Es a dir, que, malgrat els esforços, les condicions d'endarreriment en la tramitació i resolució d'aquests expedients no troben una solució real.

Això es pot comprovar amb els informes enviats en relació amb aquests casos en què el DASC informa que encara no s'ha fixat data de valoració per a les persones promotores de les queixes.

Atès tot això, el Síndic reitera els suggeriments fets en altres ocasions sobre aquest assumpte i demana que se l'informi sobre la tramitació de les sol·licituds a què fan referència els promotors d'aquestes queixes, per tal de fer un seguiment d'aquesta resolució i poder-los informar oportunament.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
14/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
10/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
11/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
03/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

LlEI 23/2002, de 18 de novembre, d'adequació de procediments administratius en relació amb el règim de silenci administratiu i el termini de resolució i notificació, i de primera modificació dels articles 81, 82 i 83 de la Llei 13/1989, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. - DOGC.3778 (10/12/2002)