Resolució
Q-05830/2010 Disconformitat amb l'increment de la quota de la taxa per a la prestació del servei de llar d'infants en un centre de Sant Jaume dels Domenys i per la manca d'informació rebuda

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 30/11/2010
Data de l'últim moviment 29/06/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'increment de la quota de la taxa per a la prestació del servei de llar d'infants en un centre de Sant Jaume dels Domenys i per la manca d'informació rebuda.

Contingut

De l'informe tramès per l'Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys es desprèn que en data 18 d'agost de 2010 es va publicar al Butlletí Oficial de la Província de Tarragona l'aprovació provisional de la modificació de l'Ordenança fiscal número 21 reguladora del servei de la llar d'infants, que s'havia acordat en la sessió plenària de l'Ajuntament en data 9 d'agost de 2010. 

Segons s'indica, l'expedient de modificació de l'Ordenança fiscal núm. 21 va ser exposat al públic durant un termini de trenta dies hàbils, transcorreguts des del dia 18 d'agost de 2010 fins al dia 22 de setembre de 2010, ambdós inclosos, durant el qual no es van presentar reclamacions. Així doncs, l'acord es va considerar definitivament adoptat sense la necessitat d'un nou acord plenari. En data 4 d'octubre de 2010 es va publicar al Butlletí Oficial de la Província de Tarragona l'aprovació definitiva sobre la modificació de l'Ordenança esmentada.

El Síndic entén que el procediment seguit per l'Administració per modificar l'Ordenança fiscal esmentada és conforme al que estableix l'article 17 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. Tot i això, l'article 17.4 d'aquest text refós estableix que ?en tot cas, els acords definitius a què es refereix l'apartat anterior, incloent-hi els provisionals elevats automàticament a aquesta categoria, i el text íntegre de les ordenances o de les seves modificacions, s'han de publicar en el butlletí oficial de la província o, si s'escau, de la comunitat autònoma uniprovincial, sense que entrin en vigor fins que se n'hagi dut a terme la publicació?.

Així doncs, en aquest cas, la modificació de l'increment de la quota tributària de la taxa per a la prestació del servei de llar d'infants, que estableix una quota de 120 euros/mes, no podia entrar en vigor fins al 4 d'octubre de 2010, data en què es va publicar l'aprovació definitiva de l'acord. 

Dit això, el Síndic considera oportú remarcar que arran de les dades que van aportar els promotors de la queixa es va observar que el mes de setembre de 2010 s'havien domiciliat rebuts d'un import de 120 euros en concepte de tarifa d'escolaritat de la taxa per a la prestació del servei de llar d'infants, quan per les dades de què es disposa no es pot entendre que aquesta liquidació fos correcta, atès que la modificació de l'article 6 de l'Ordenança fiscal relatiu a la quota tributària de la taxa en qüestió encara no havia entrat en vigor en el moment d'emetre aquelles liquidacions. 

D'acord amb tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys que: 

- revisi d'ofici les liquidacions que s'hagin girat en anterioritat a l'entrada en vigor de la modificació de l'Ordenança fiscal número 21 en concepte de taxa per a la prestació dels serveis de llar d'infants pel que fa a la tarifa relativa a l'escolaritat; 

- dugui a terme les actuacions oportunes per anul·lar les liquidacions esmentades i emetre'n de noves amb la tarifa vigent en aquells casos en què es comprovi que en les liquidacions s'hagi aplicat la tarifa d'escolaritat per l'import de 120 euros/mes, en lloc de 113 euros/mes com s'establia en l'ordenança vigent en aquell moment;

- dugui a terme la devolució dels ingressos indeguts a les persones interessades. 

Posteriorment, l'Ajuntament informa que ha acceptat aquests suggeriments, de manera que el Síndic dóna per closes les seves actuacions en aquest assumpte. Tot i això, indica a l'Ajuntament que caldria que les variacions en la quota es duguessin a terme amb antelació suficient perquè les famílies tinguessin coneixement de l'increment i l'import final de la quota en el moment de formalitzar la preinscripció o, si escau, la confirmació de la matrícula.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/01/2011 Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/04/2011 Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2011 Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/02/2012 Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/04/2012 Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/06/2012 Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/06/2012 Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Resolució
29/06/2012 Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys Seguiment finalitzat