Resolució
Q-05842/2013 Disconformitat amb la manca d'acceptació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya del passi metropolità d'acompanyant de persones amb disminució

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes de salut i/o discapacitat en l'infant
Data d'inici 23/07/2013
Data de l'últim moviment 17/02/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'acceptació per part de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (en endavant FGC) del passi metropolità d'acompanyant de persones amb disminució.

El passi metropolità d'acompanyant és d'ús exclusiu a l'àmbit d'actuació de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. FGC disposa d'una targeta pròpia d'acompanyant de persones amb discapacitat, però el promotor exposa que ja té aquest títol i no li serveix per a la zona 1 ni per fer transbordaments entre transports de diferents companyies. 

Explica que acompanya el seu fill de disset anys per anar i venir de Vallvidrera. Quan agafa l'autobús TMB amb el seu fill no paga, però en fer el transbordament amb FGC ha de pagar, i quan torna a fer el transbordament amb l'autobús per arribar fins a casa seva pot utilitzar la Targeta T-10 (que no li marcarà el viatge perquè és un transbordament FGC-bus) o bé no marcar res perquè li val el passi d'acompanyant.

Considera que hi ha un buit dins de la zona tarifària 1, ja que a les persones que tenen el passi d'acompanyant de persones amb disminució els tocarà pagar o no en funció del lloc on visquin o on vagin, dins de la mateixa zona 1.

Contingut

En l'informe de l'Autoritat del Transport Metropolità (en endavant ATM) s'indica que en l'última sessió del Comitè Executiu de l'ATM de data 20 de novembre de 2013, es va tractar aquest assumpte, i que l'ATM va proposar a les administracions competents en tarifació social reactivar les tasques desenvolupades en el grup de treball de tarifació social amb l'objecte de conformar una política social homogènia a tot el territori i en compliment del mandat del Consell d'Administració de l'ATM de data 19 de desembre de 2011.

El grup de treball de tarifació social va plantejar elevar als òrgans de govern de l'ATM la proposta d'equiparació de les condicions d'accés dels dos titulars de transports públics existents a la corona 1 (Generalitat de Catalunya i Àrea Metropolitana de Barcelona).

En vista d'aquesta informació, el Síndic demana a l'ATM que, a fi de fer un seguiment d'aquesta qüestió, l'informi de l'evolució d'aquest assumpte una vegada aquesta proposta s'hagi fet arribar al Consell d'Administració del mes de desembre per tal que es comenci a aplicar a partir del gener de 2014.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/08/2013 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/08/2013 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2013 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2013 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2013 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2013 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/11/2013 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) No irregularitat
15/11/2013 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) No irregularitat
20/12/2013 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) No irregularitat
17/02/2014 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Seguiment finalitzat