Resolució
AO-05871/2009 Actuació d'ofici oberta arran de la informació aportada per l'Associació de Famílies Lesbianes i Gais referida a diverses qüestions relatives al procés de valoració de la idoneïtat per adoptar.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 17/12/2009
Data de l'últim moviment 29/06/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha rebut una queixa referida als processos d'idoneïtat per a l'adopció en el cas de les famílies lesbianes i gais, arran de la qual ha decidit obrir una actuació d'ofici.

Les principals qüestions objecte de queixa son les següents:

En primer lloc, un tracte personal inadequat en la fase d'estudi psicosocial. En aquest sentit, les persones interessades exposen que la rigidesa de les anàlisis porta a consideracions fetes des d'una perspectiva molt limitada del concepte de família i se'n restringeix el ventall amb l'exclusió de les persones que no encaixen en el model previst o esperat: per raons de personalitat, d'edat, de manifestar els criteris propis, etc.

En segon lloc, una vulneració dels drets dels ciutadans en un procés civil, perquè: no hi ha la possibilitat de contrastar els estudis de les institucions col·laboradores per a la integració familiar (en endavant ICIF) amb altres de contradictoris, ni tampoc d'aportar informes psicològics per part dels afectats; l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció no respon els recursos de les persones interessades sobre el contingut de les denegacions, sinó que ratifica exclusivament els informes elaborats; els sol·licitants no poden triar la ICIF que els ha d'estudiar i avaluar; desconeixen el nivell de poder decisori de les ICIF i la possibilitat de queixar-se pel tracte rebut, atès que no està reglamentat específicament; les ICIF, tot i haver de respectar el que està establert, son entitats privades que tenen dret a una ideologia pròpia, la qual exerceixen, de vegades, en conflicte amb les persones a les quals han d'estudiar.

I finalment, un mal plantejament social, per part de l'Administració, en l'acció col·lectiva d'adoptar i acollir infants. Les persones interessades entenen que el procés per adoptar un infant constitueix un procés social a més d'un procés administratiu, però consideren que la solidesa que aporten la regulació i la professionalització no hauria de comportar la rigidesa que redueixi el procés a un procediment administratiu.

Contingut

Un cop estudiada tota la informació rebuda, el Síndic fa les consideracions i els suggeriments següents:

En primer lloc, el Síndic entén que, amb caràcter general, els processos d'estudi i valoració de la idoneïtat de les persones per adoptar comporten un important grau de complexitat. En aquest context, determinar un possible biaix per subjectivitat derivada de posicionaments institucionals, professionals o personals dels agents que porten a terme aquests estudis encara ho és més. 

En conseqüència, no és possible des del Síndic de Greuges conèixer fins a quin punt existeix una discriminació real i generalitzada cap al col·lectiu de sol·licitants d'adopció homosexuals, atès que no sembla possible valorar aquest fet més enllà de les estadístiques de què es disposa. Les xifres de l'informe del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) no aporten informació confirmatòria d'una possible discriminació de les famílies homoparentals en aquests processos, ni per part d'una de les ICIF de les quals es queixen les persones interessades.

En segon lloc, de l'informe emès pel DASC, se'n desprèn un posicionament coherent amb la consciència de la possible discriminació de les famílies homoparentals sol·licitants d'adopció, mitjançant la realització de diferents actuacions per prevenir i abordar l'assumpte que va donar lloc a l'obertura de l'expedient. 

Això no obstant, el Síndic considera que l'assumpte plantejat requereix una especial supervisió i vigilància per part de l'Administració, atès que el dret a adoptar de les famílies homoparentals és un dret de recent reconeixement i necessita una acció pedagògica a la societat i una preparació específica dels professionals que intervenen en el procés, que inclogui una posició no esbiaixada de les persones, dels equips i de les institucions.

D'acord amb això, el Síndic entén que caldria plantejar la conveniència d'un control més estret i més profund de les ICIF en la seva funció d'estudi d'idoneïtat dels sol·licitants d'adopció, per tal d'assegurar la màxima imparcialitat possible en aquest tipus d'estudi d'aquest col·lectiu de sol·licitants.

De la mateixa manera, el Síndic exposa que una altra eina per prevenir la discriminació de les famílies homoparentals seria permetre una segona valoració per part d'una altra de les ICIF acreditades. Aquesta mesura podria ser un recurs de discriminació positiva en l'aplicació de la llei que permet l'adopció per part de famílies homoparentals.

Finalment, mitjançant la informació facilitada en el tràmit de la queixa 05860/09, el Síndic adverteix un possible dèficit en la informació que es dóna als sol·licitants sobre el dret a recórrer les denegacions del certificat d'idoneïtat per a l'adopció, des del punt de vista procedimental. 

Per tot el que s'ha exposat fins aquí, el Síndic suggereix que:

1.  Es consideri la necessitat de buscar fórmules de supervisió tècnica més aprofundida dels processos d'estudi i valoració.

2. S'estudïi la possibilitat d'autoritzar en el cas de denegació del certificat d'idoneïtat i després de presentar una sol·licitud formalitzada, una segona valoració per part d'una segona ICIF.

3. Es creïn mecanismes de millora de la difusió i informació als sol·licitants d'adopció, del dret a recórrer les denegacions del certificat d'idoneïtat des del punt de vista procedimental.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/01/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2011 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
13/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
31/01/2012 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
15/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
15/02/2012 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
22/05/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
29/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 37/1991/ de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.1542 (17/01/1992)
Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2307 (13/01/1997)
Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)
Projecte de llei del llibre segon del Codi civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família. (Publicació de la iniciativa)- BOPC.384 (19/01/2009)