Resolució
Q-05872/2011 Disconformitat amb el procediment de gestió tributària de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana corresponent a una finca de Roses

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 23/09/2011
Data de l'últim moviment 06/06/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Roses Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de gestió tributària de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (en endavant IIVTNU) corresponent a una finca de Roses.

Seogns exposa, en data 30 de juliol de 2010 va vendre la finca, i va satisfer l'IIVTNU corresponent en data 27 d'agost de 2010.

En data 1de setembre de 2010 va presentar un escrit a l'Ajuntament de roses mitjançant el qual interposava un recurs cadastral contra el valor de la finca, ja que tenia atribuït un ús industrial i en realitat es tracta d'un garatge, i un recurs contra la liquidació de l'IIVTNU, i sol·licitava la revisió de l'import d'aquesta taxa sobre la base del valor cadastral correcte.

En data 15 de novembre de 2010 el cadastre va resoldre el procediment d'esmena de discrepàncies, va estimar el recurs presentat per la promotora i va rectificar la tipologia de la finca, a la qual va atorgar una nova valoració cadastral.

Tot i això, la promotora de la queixa exposa el seu desacord amb la resolució d'alcaldia que desestima la seva petició de devolució de part dels imports pagats en concepte d'impost sobre béns immobles (en endavant IBI) urbà dels exercicis de 2007 a 2010 i part de l'import pagat en concepte de l'IIVTNU com a conseqüència de la modificació del valor cadastral.

Contingut

Un cop estudiada tota la documentació d'aquest expedient, el Síndic va suggerir a l'Ajuntament de Roses que adoptés els acords o les resolucions que corresponguin en dret; rectifiqués o revoqués les liquidacions de l'IBI de les quals s'ha fet l'exacció sobre un valor cadastral erroni i n'emetés de noves basades en el valor cadastral correcte, i retornés a la promotora els imports satisfets indegudament per raó de l'aplicació d'un valor cadastral incorrecte basat en un error en la tipologia de la finca.

Tot i això, l'Ajuntament no ha acceptat aquests suggeriments, motiu pel qual el Síndic ha de donar per tancades les seves actuacions.

No obstant això, el Síndic reitera les reflexions i consideracions que va fer en el sentit de considerar que el sistema legal vigent de gestió compartida dels tributs locals de gestió cadastral comporta un perjudici per als administrats, quan es veuen obligats a assumir unes liquidacions tributàries de les quals s'ha fet l'exacció sobre la base d'un valor cadastral (base imposable) erroni, quan la causa és un error material, de fet o aritmètic i l'error ha estat reconegut i rectificat per l'Administració.

Aquestes situacions són contràries al principi de capacitat econòmica establert en l'article 31.1 de la Constitució espanyola, ja que es fa un gravamen basat en un valor reconegut com erroni per part de l'òrgan que el va fixar, fet que suposa gravar una capacitat fictícia, producte d'un error material en la seva fixació, ja que es pren com a base imposable un valor erroni i no l'esmenat. 

Així mateix, es produeix una vulneració del principi de justícia tributària, principi reconegut en l'article 31.1 de la Constitució espanyola i sobre el qual es basa el nostre sistema tributari.

Hom es planteja doncs, quin ha de ser el valor cadastral aplicable per part de l'Administració tributària a efecte de l'IBI quan, arran d'un procediment d'esmena de discrepàncies o manca de concordança entre la descripció cadastral dels béns immobles i la realitat immobiliària, s'aprecia per part de l'òrgan cadastral competent un error en la tipologia assignada a la finca i es corregeix. 

No obstant la regulació legal, i en concret els articles 77, apartats 1 i 4, i l'article 75.3 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, el Síndic porta a col·lació les sentències dictades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya núm. 1047/2012, de 31 d'octubre; núm. 136/2011, de 3 de febrer; núm. 298/2006, de 23 de març; núm. 273/2005, de 17 de març, i la sentència dictada pel Jutjat Contenciós Administratiu 12 de Barcelona núm. 25/2011, de 12 de gener, que es pronuncien en defensa del criteri que quan l'Administració rectifica el valor cadastral com a conseqüència d'un error de fet, no pot tenir-se en consideració el valor cadastral erroni en la liquidació, sinó que el valor cadastral modificat s'ha de retrotraure a les liquidacions tributàries emeses.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/11/2011 Ajuntament de Roses Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/12/2011 Ajuntament de Roses Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/03/2013 Ajuntament de Roses Resolució pendent d'acceptació
13/05/2013 Ajuntament de Roses Resposta a la resolució pendent d'acceptació
06/06/2013 Ajuntament de Roses Vulneració