Resolució
AO-05885/2010 Actuació d'ofici per estudiar la gratuïtat del servei de menjador escolar per als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres ordinaris

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 03/12/2010
Data de l'últim moviment 19/12/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Arran d'una queixa rebuda sobre els ajuts de menjador per a alumnes amb necessitats educatives especials, i després de constatar que no tots els alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres ordinaris de Catalunya tenen garantida la gratuïtat del servei de menjador escolar (tal com passa amb l'alumnat escolaritzat en centres d'educació especial), el Síndic ha obert una actuació d'ofici amb el propòsit d'estudiar amb més profunditat aquesta qüestió.

Contingut

L'informe tramès pel Departament d'Ensenyament planteja que la provisió obligatòria per a l'alumnat escolaritzat en centres d'educació especial està condicionada a la manca d'oferta en el propi municipi. 

A diferència d'aquest posicionament, el Decret 160/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de menjador als centres docents públics de titularitat del Departament d'Ensenyament, estableix que ?el Departament d'Ensenyament garantirà la prestació del servei escolar de menjador a l'alumnat escolaritzat en ensenyaments de caràcter obligatori en els centres docents públics de la seva titularitat, quan l'alumnat reuneixi alguna de les condicions següents: a) Estar obligats a desplaçar-se fora del seu propi municipi de residència, per inexistència en aquest d'oferta del nivell educatiu corresponent. En aquest supòsit, la prestació del servei escolar de menjadors per part del Departament d'Ensenyament tindrà caràcter gratuït d'acord amb el que disposa l'article 65.2 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu. b) Estar escolaritzats en centres d'educació especial o en centres d'acció especial?.

En aquest sentit, doncs, el simple fet d'estar escolaritzat en un centre d'educació especial, independentment de si el municipi de residència disposa d'oferta i de si el centre d'educació especial on un determinat alumne està matriculat ha estat assignat pel Departament d'Ensenyament, ja garanteix el dret de la persona interessada a accedir al servei de menjador en condicions de gratuïtat.

En el marc d'aquesta actuació d'ofici, el Síndic demana que el Departament d'Ensenyament concebi amb caràcter obligatori la gratuïtat del servei de menjador escolar a l'alumnat escolaritzat en centres d'educació especial, tal com preveu la literalitat de la normativa, independentment de si el propi municipi està mancat o no d'oferta educativa. 

Dit això, pel que fa a les garanties de gratuïtat del servei de menjador escolar per a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres ordinaris, el Síndic considera que el criteri previst pel Departament d'Ensenyament (manca d'autonomia en desplaçaments i/o alimentació o un grau de minusvalidesa igual o superior al 60%) garanteix un tractament equitatiu en l'accés al servei de menjador escolar entre l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres ordinaris i l'alumnat escolaritzat en centres d'educació especial. 

L'ordenament jurídic vigent estableix que l'educació inclusiva és un principi orientador del nostre sistema educatiu. D'acord amb aquest principi, l'escolarització en un centre ordinari de l'alumnat amb necessitats educatives especials no ha de suposar un greuge pel que fa a l'accés al servei de menjador escolar.

En aquest sentit, l'informe rebut afegeix que el Consorci d'Educació de Barcelona, d'acord amb les competències que té assignades, fixa criteris propis, alguns dels quals són diferents dels que estableix el Departament d'Ensenyament per als consells comarcals. Particularment, per al curs 2011/2012, el Consorci d'Educació de Barcelona condiciona l'ajut per a alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat al fet que el centre sigui d'educació especial públic o al fet que el centre tingui USEE i o bé tingui reconegut un grau de discapacitat del 60% o acrediti manca d'autonomia pel que fa a l'alimentació. En aquest cas, se li atorga un ajut destinat a sufragar la necessitat de personal de suport. En la resta de casos, tal com passa en el conjunt de l'alumnat, l'accés als ajuts està condicionat al nivell de renda.

De fet, l'informe rebut planteja que l'opció d'atorgar ajuts a tot l'alumnat d'educació especial escolaritzat en centres ordinaris, sense considerar la renda de la unitat familiar, podria fer replantejar les mesures d'accés als ajuts de l'alumnat en general que es troba en una situació socialment poc afavorida. 

En aquest sentit, si bé el Síndic entén que les administracions es troben en un context de dificultats pressupostàries i que estan obligades a establir prioritats, les mesures de discriminació positiva de l'alumnat d'educació especial al servei de menjador escolar no haurien de condicionar o excloure les mesures de discriminació positiva de l'alumnat socioeconòmicament menys afavorit, atès que ambdues pretenen protegir situacions generadores de desigualtat subjectes a una protecció especial: la discapacitat o la condició socioeconòmica. 

Precisament, l'ordenament jurídic atorga protecció especial als infants amb discapacitat per part dels poders públics, i l'establiment de mesures de discriminació positiva adreçades a aquest col·lectiu, independentment del nivell de renda, persegueixen garantir aquesta protecció. Cal recordar que, en general, la mateixa discapacitat genera un cost addicional per als afectats i les seves famílies, que no sempre queda suficientment ponderat en l'atorgament dels ajuts quan s'estableixen els mateixos criteris de renda per a l'alumnat amb i sense discapacitat o quan s'incorporen punts complementaris poc significatius en el conjunt del barem pel fet de tenir discapacitat.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que: 

1. Valori si s'acompleix la normativa que regula la provisió del servei de menjador escolar en el cas de l'alumnat escolaritzat en centres d'educació especial (tant pel que fa a la gratuïtat com pel que fa a la titularitat).

2. Analitzi quin nombre d'alumnat amb necessitats d'educació especial que tingui reconegut un grau de discapacitat del 60% o que presenti manca d'autonomia pel que fa a l'alimentació està escolaritzat en un centre sense USEE, i que informi del cost que podria suposar ampliar els ajuts existents independentment de si el centre disposa d'USEE o no.

3. Garanteixi un tracte equitatiu a l'alumnat d'educació especial, independentment de si està escolaritzat en centres ordinaris o d'educació especial.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/12/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/01/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/12/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/12/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Irregularitat
13/02/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/03/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
13/05/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/06/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/08/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
03/10/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/12/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/12/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
18/12/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Irregularitat
19/12/2014 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 160/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de menjador als centres docents públics de titularitat del Departament d'Educació- DOGC.2208 (20/05/1996)
Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu (LOGSE)- BOE.238 (04/10/1990)

Expedients Relacionats

Q-04910/2010