Resolució
Q-05903/2012 Manca de resposta de l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona a un missatge de correu electrònic relatiu a la data de càrrec en compte dels tributs que liquida l'Ajuntament de Capellades

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 03/09/2012
Data de l'últim moviment 30/08/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona a la reclamació que va presentar el 5 d'agost de 2012, mitjançant correu electrònic, en relació amb la data de càrrec en compte dels tributs que liquida l'Ajuntament de Capellades. 

Exposa que la Guia del contribuent i calendari fiscal 2012 preveu que a les persones que tinguin domiciliats els pagaments dels tributs municipals se'ls passaran els càrrecs ?els últims dies del període de pagament?. 

No obstant això, en data 1 d'agost de 2012 es va carregar al compte corrent de la persona interessada la taxa per subministrament d'aigua a contribuents del nucli urbà corresponent al segon trimestre, tot i que segons el calendari fiscal el període de pagament del trimestre esmentat comprèn del 3 de juliol fins al 4 de setembre. 

Així doncs, el promotor considera que no es respecta la informació que apareix a la Guia del contribuent i calendari fiscal 2012 que i això pot generar riscos d'impagament per manca de previsió en l'aprovisionament del compte.

Contingut

En primer lloc, l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona informa que tot i la manca de validesa del correu electrònic com a mitjà de presentació de documents, s'intenta donar resposta a les consultes efectuades per aquest mitjà al més aviat possible. En aquest cas, però, no s'ha respost la consulta de la persona interessada. 

El Síndic recorda que en el Codi de bones pràctiques administratives aprovat per aquesta institució el mes de setembre de 2009 s'inclou una referència a les bones pràctiques sobre les respostes per mitjans electrònics, en els termes següents: ?L'Administració ha d'articular els recursos necessaris per tramitar i respondre, en un termini raonable i de manera argumentada, les peticions que li adrecin les persones de forma telemàtica mitjançant els canals que la mateixa Administració hagi habilitat per a aquest fi.?

Per tant, sens perjudici de l'obligació que tenen les persones interessades de respectar les garanties i els requisits previstos en cada procediment administratiu, si hi ha un canal habilitat per correu electrònic per contactar amb l'Administració, el Síndic entén que s'han d'adoptar mesures perquè les persones que utilitzin aquest canal obtinguin una resposta. 

En segon lloc, en relació amb la recaptació dels tributs municipals quan els contribuents en tenen domiciliat el pagament, l'Organisme de Gestió Tributària informa que ordena el càrrec al compte al final del període voluntari. S'indica que amb caràcter general, la data en què es realitza el càrrec en els comptes corresponents és el primer dia hàbil del mes en què finalitza el període de pagament voluntari. Aquesta informació és la que consta en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 9 de desembre de 2011, en què es publica l'aprovació del calendari fiscal de l'exercici 2012 d'alguns ajuntaments de la província que tenen delegades funcions de gestió i recaptació tributària en l'Organisme de Gestió Tributària. 

Tot i això, s'informa que en aquest cas, a causa d'una errada informàtica, el càrrec en compte es va produir el primer dia hàbil del mes anterior al mes en què finalitza el període de pagament voluntari. 

En vista d'aquesta informació, i a fi d'evitar que situacions com les que han motivat aquesta queixa es tornin a produir, el Síndic suggereix a l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona que adopti les mesures que consideri oportunes per evitar que s'ordeni el càrrec en compte en dates diferents a les que estableix el calendari fiscal. Així mateix, el Síndic entén que el fet que el càrrec no hagi estat satisfet per manca de saldo en el compte bancari no hauria de comportar en cap cas l'anul·lació de la domiciliació del rebut, atès que el càrrec es va produir amb anterioritat a la data en què s'havia de produir.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/11/2012 Organisme de Gestió Tributària Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/12/2012 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/02/2013 Organisme de Gestió Tributària Resolució
30/08/2013 Organisme de Gestió Tributària Seguiment finalitzat