Resolució
Q-05928/2013 Disconformitat amb un tall de subministrament de gas

Matèries
Consum
Gas
Data d'inici 29/07/2013
Data de l'últim moviment 10/10/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

ENDESA Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa exposa que manifesta que el dia 5 d'abril de 2013 l'empresa Gas Natural va retirar-li el comptador de gas a petició d'Endesa per impagament d'una factura del mes de gener. 

Segons manifesta, Gas Natural va retirar el comptador de la seva propietat i, quan ha tingut el servei restablert de nou, no li han entregat el seu.

Contingut

Del contingut de l'informe elaborat per Endesa es desprèn que el tall de subministrament del servei de gas es va produir per l'impagament d'una factura. En aquest sentit, l'article 57 del Reial decret 1434/2002, de 27 de desembre, per mitjà del qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediment d'autorització d'instal·lacions de gas natural, estableix que ?l'empresa distribuïdora podrà suspendre el subministrament a consumidors privats a tarifa quan hagin transcorregut dos mesos des de que s'hagués requerit de manera fefaent el pagament, sense que aquest s'hagués fet efectiu?.

D'altra banda, l'article 252-5, apartat 6è, de la Llei 22/2012, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, determina que ?per interrompre un servei de tracte continuat i per a incloure la persona consumidora en fitxers d'impagats, cal que hi hagi, com a mínim, dos rebuts o factures impagats?. 

En aquest cas, el Síndic observa que Endesa va tallar el subministrament i va resoldre el contracte sense haver donat el termini que marca el precepte del Codi de consum de Catalunya. 

D'altra banda, pel que fa a la petició de la persona interessada de l'equip de mesura, s'informa que en data 2 i 19 de setembre Endesa va sol∙licitar a la distribuïdora Gas Natural confirmació de la propietat de l'equip de mesura i devolució al client si escau, però encara no s'ha rebut resposta per part de la distribuïdora.

En vista de la informació precedent, i atès que en un dels casos s'ha vulnerat la normativa reguladora, el Síndic suggereix a Endesa:

- Que doni d'alta novament el contracte de subministrament de gas que el promotor tenia contractat amb Endesa, sense que hagi de satisfer els imports inherents a una nova alta. 

- Que insti la companyia Gas Natural a retornar l'equip de mesura al promotor, en cas de confirmar-se que el comptador retirat és de la seva propietat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/08/2013 ENDESA Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2013 ENDESA Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/10/2013 ENDESA Resolució pendent d'acceptació
22/11/2013 ENDESA Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/07/2014 ENDESA Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/08/2014 ENDESA Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/10/2014 ENDESA No irregularitat