El promotor de la queixa, en representació d'una empresa, manifesta la seva disconformitat amb la tramitació d'un expedient sancionador instruït per presumpte estacionament inadequat d'un vehicle de l'empresa en una zona reservada a operacions de càrrega i descàrrega al municipi de Mollet del Vallès.
El 28 d'abril de 2014 l'empresa va presentar al·legacions, en què s'exposava que el vehicle estacionat era una furgoneta i s'acreditava que s'estaven fent operacions de descàrrega de material necessari per una obra propera i que no es van superar els deu minuts d'estacionament.
El 23 de maig de 2014 es va adreçar a l'empresa un requeriment d'identificació del conductor responsable de la infracció, que va ser atès el 2 de juny de 2014. Les següents notificacions que van rebre van ser la comunicació d'arxivament de les al·legacions formulades el 28 d'abril per extemporànies, la notificació rebuda a l'empresa el 14 de juliol i la provisió de constrenyiment de 18 de juliol. No consta que s'hagi donat resposta a l'escrit presentat per l'empresa el 23 de juliol a través de l'oficina de l'Organisme de Gestió Tributària a Mollet del Vallès.
D'acord amb la documentació de què es disposa, consta que en data 2 de juny de 2014 el promotor de la queixa es va identificar com a conductor al moment de la comissió de la infracció i que va aportar, juntament amb les al·legacions, una fotocòpia del seu DNI i del seu permís de conduir. Tot i això, a l'informe tramès per l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona es fa constar que l'escrit del promotor de 2 de juny es va arxivar per haver transcorregut amb excés el termini de 20 dies naturals per a la identificació del conductor responsable que es va concedir en la notificació de la denúncia.
Aquesta conducta de l'Administració, en què requereix de nou a l'empresa que identifiqui el conductor i després arxiva la instància presentada en compliment del requeriment efectuat, és contrària als principi de bona fe i confiança legítima que l'Administració ha de respectar en la seva actuació d'acord amb allò establert a l'article 3.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
En aquest cas la identificació del promotor com a conductor arran del nou requeriment formulat a l'empresa pressuposava que, en endavant, el procediment se seguiria contra ell i que tindria la possibilitat d'efectuar el pagament amb la reducció legalment aplicable, o l'opció de formular les al·legacions que considerés oportunes, d'acord amb la literalitat del text del requeriment que se li va trametre.
Malgrat que el fet de no identificar al conductor responsable de la infracció comesa és una infracció qualificada com a molt greu, tipificada a l'article 65.5 h) a la Llei 18/2009, de 23 de novembre, de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, l'Administració actuant no va arxivar la denúncia inicial i va incoar un procediment sancionador basat en aquesta tipificació, tal com fa en aquests casos, a tall d'exemple, el Servei Català de Trànsit.
És més, es va optar per continuar la tramitació de l'expedient sancionador per l'estacionament indegut contra l'empresa, i va arxivar les al·legacions de la persona interessada i va donar eficàcia resolutòria a la notificació de la denúncia, malgrat que constava perfectament identificat l'autor del fet sobre el qual hauria de recaure la responsabilitat pels fets presumptament constitutius d'infracció, d'acord amb allò establert a l'article 69 de la Llei 18/2009, de 23 de novembre, ja que a la persona jurídica només se la podia sancionar per la manca d'identificació del conductor.
En conseqüència, el Síndic ha demanat a l'Organisme de Gestió Tributària que doni les ordres oportunes per tal que es revisi l'actuació administrativa en la tramitació de l'expedient sancionador seguit contra aquesta empresa i es revoqui la sanció que se li ha imposat.
Malgrat que inicialment l'Administració no va acceptar aquests suggeriments, que van ser reiterats pel Síndic, finalment han estat acceptats. Així ho ha confirmat el promotor de la queixa, que ha tramès còpia de la resolució per la qual s'ordena la devolució de l'import embargat en concepte de sanció i es retrotreu el procediment al moment en què es va notificar la denúncia, a fi que el promotor pugui formular les al·legacions escaients o efectuï el pagament bonificat de la sanció.