Resolució
Q-05966/2010 Disconformitat amb la inadmissió a tràmit de la candidatura de la mare d'un alumne que es troba escolaritzat en règim d'escolaritat compartida entre dos centres com a representant del sector de pares en el consell escolar d'un institut de Montcada i Reixac

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres
Data d'inici 10/12/2010
Data de l'últim moviment 14/01/2016
Administracions afectades

Plantejament

La promotora de la queixa, mare d'un alumne que es troba escolaritzat en règim d'escolaritat compartida entre dos centres, un centre d'educació especial de Barcelona i un institut de Montcada i Reixac, manifesta la seva disconformitat amb la inadmissió a tràmit de la seva candidatura com a representant del sector de pares en el consell escolar de l'institut de Montcada i Reixac pel fet que segons el Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials, l'alumnat que s'escolaritza de forma compartida entre un centre ordinari i un centre d'educació especial s'ha de matricular al centre en què s'estigui més temps segons la resolució d'escolarització.

D'acord amb aquesta previsió, l'alumne està matriculat al centre d'educació especial i no a l'institut i, per aquest motiu, els seus pares no són considerats part del cens del sector de pares de l'institut.

Tot i això, la promotora exposa que la causa que el seu fill estigui escolaritzat en règim d'escolarització compartida és que a Montcada i Reixac no hi ha cap centre que pugui atendre les seves necessitats educatives tota la jornada escolar. També assenyala que malgrat això han insistit que el seu fill pogués ser escolaritzat al municipi perquè no es desarrelés del seu entorn, i que el màxim que han obtingut ha estat que pogués fer escolarització compartida en els termes descrits.

Contingut

Del marc normatiu aplicable a aquest cas es desprèn que la participació de les famílies als centres constitueix un dels principis que regeixen el sistema educatiu.

D'altra banda les famílies tenen el dret a participar en el funcionament dels centres per mitjà del consell escolar, que és l'òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre. Aquest dret de participació ve reconegut a les famílies sense que es prevegi cap tipus de restricció, tampoc en el desenvolupament reglamentari que efectua el Decret d'autonomia de centres.

En aquest sentit, l'únic requisit establert per formar part del consell escolar, en el cas de mares, pares i tutors, és formar part de la comunitat escolar del centre, com a familiars d'alumnes.

Els alumnes en règim d'escolarització compartida són alumnes dels dos centres on estan escolaritzats, ja que amb independència del temps que hi romanguin, aquests infants hi assisteixen com a alumnes, per indicació de l'EAP, i formen part de la seva comunitat escolar, també en el cas del centre on passen menys temps.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que doni les instruccions necessàries per autoritzar que els pares, mares o tutors d'alumnes en règim d'escolarització compartida puguin ser inclosos en les llistes per ser escollits membres del consell escolar dels dos centres on estiguin escolaritzats.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/01/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració posterior a la primera
10/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/07/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/01/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/04/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/04/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/06/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/06/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/10/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/12/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/01/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/04/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/07/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
09/12/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
14/01/2016 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa No irregularitat