Resolució
Q-05973/2012 Disconformitat amb el fet que l'Ajuntament d'Òdena hagi concedit la llicència de primera ocupació a uns habitatges que no es poden connectar a la xarxa elèctrica amb un contracte definitiu de subministrament

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Accés i adquisició d'habitatges
Data d'inici 06/09/2012
Data de l'últim moviment 03/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Òdena Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que l'Ajuntament d'Òdena atorgués la llicència de primera ocupació a un edifici d'habitatges l'11 de març de 2008 tot i que els propietaris no podien contractar el subministrament elèctric perquè que el punt de connexió més proper de la xarxa es troba a 500 metres de l'edifici i l'aparcament soterrani no estava acabat.

Contingut

Cal tenir en compte que, segons es deriva de la normativa de la Generalitat reguladora del requisits mínims d'habitabilitat, amb caràcter previ a l'atorgament de llicència d'obres per a la construcció d'habitatges, l'ajuntament ha de comprovar que els habitatges projectats tinguin el grau d'habitabilitat objectiva que estableixi el decret vigent en el moment de la sol·licitud de la llicència. És a dir, una de les condicions implícites en la llicència d'obres que s'atorga per a la construcció d'habitatges és que en el projecte es prevegin els requisits mínims d'habitabilitat, entre els quals hi ha la connexió als serveis generals, el subministrament dels quals opera per xarxa. Consegüentment, si la llicència de primera ocupació té com a finalitat acreditar que en l'execució del projecte constructiu d'habitatges s'han complert les condicions de la llicència d'obres -article 90 del Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens local (en endavant ROAS), també ha d'acreditar que els habitatges es troben en situació de ser connectats a les diferents xarxes de serveis. 

L'article 91 del ROAS, en regular el procediment per atorgar les llicències de primera ocupació, diu que el facultatiu director de l'obra ha d'adjuntar a la sol·licitud de llicència de primera ocupació un certificat en el qual s'acrediti, a més de la data d'acabament, el fet que les obres s'han dut a terme d'acord amb el projecte aprovat o les modificacions posteriors i les condicions imposades, i que l'edificació està en condicions de ser utilitzada. No obstant això, segons aquest article 91, el servei tècnic municipal ha d'efectuar una inspecció per comprovar que l'edificació s'ajusta al projecte aprovat i a les condicions fixades per la llicència, amb caràcter previ a la concessió de la llicència de primera ocupació.

Atès tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament d'Òdena:

En primer lloc, que introdueixi en les ordenances d'edificació municipals o en les normes urbanístiques del municipi la condició que la persona que sol·liciti una llicència de primera ocupació acrediti mitjançant certificacions de les empreses subministradores que s'han complert les condicions tècniques i econòmiques imposades o que s'han fet les instal·lacions necessàries per connectar els habitatges a la xarxa general i contractar de forma definitiva els serveis de subministrament.

I en segon lloc, que gestioni davant la companyia elèctrica corresponent en aquest cas la connexió definitiva dels habitatges objecte de queixa a la xarxa de subministrament, atesa la responsabilitat que correspon a l'Ajuntament davant dels adquirents dels habitatges per l'atorgament de les llicències de primera ocupació sense que els habitatges poguessin ser connectats de forma definitiva a la xarxa de subministrament elèctric.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/09/2012 Ajuntament d'Òdena Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/12/2012 Ajuntament d'Òdena Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/01/2013 Ajuntament d'Òdena Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/04/2013 Ajuntament d'Òdena Resolució pendent d'acceptació
27/05/2013 Ajuntament d'Òdena Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
19/06/2013 Ajuntament d'Òdena Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/07/2014 Ajuntament d'Òdena Resolució pendent d'acceptació
25/08/2014 Ajuntament d'Òdena Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
16/09/2014 Ajuntament d'Òdena Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/02/2015 Ajuntament d'Òdena Resolució pendent d'acceptació
13/04/2015 Ajuntament d'Òdena Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
10/09/2015 Ajuntament d'Òdena Segona reiteració / No col·laboració
23/09/2015 Ajuntament d'Òdena Resposta a la resolució pendent d'acceptació
05/10/2015 Ajuntament d'Òdena Resolució pendent d'acceptació
20/11/2015 Ajuntament d'Òdena Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
03/12/2015 Ajuntament d'Òdena Resposta a la resolució pendent d'acceptació