Resolució
Q-06078/2011 Queixa relativa a un dret funerari sobre un nínxol del cementiri municipal de Calaf

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Autoritzacions i concessions
Data d'inici 04/10/2011
Data de l'últim moviment 05/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Calaf Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa exposa que va demanar a l'Ajuntament de Calaf un canvi de nom d'un nínxol del cementiri municipal, i que l'Ajuntament no es va pronunciar sobre aquesta sol·licitud de cessió de dret funerari però, per Decret d'alcaldia 430/2010, va cordar l'anul·lació del títol i l'adquisició del dret, amb contraprestació. 

La promotora manifesta el seu desacord amb el fet que s'acordés l'anul·lació del dret i l'adquisició per part de l'Ajuntament quan ella demanava que s'autoritzés la cessió a favor d'una tercera persona. 

Assenyala també que la persona que va designar com a cessionària del dret va morir abans que es fes efectiva l'adquisició del dret per part de l'Ajuntament i que el consistori va cedir el dret als seus familiars, quan aquesta no era la seva voluntat. 

Assenyala, finalment, que va adreçar a l'Ajuntament un escrit al qual encara no ha rebut resposta.

Contingut

Un cop valorada tota la informació, el Síndic considera que el procediment seguit per l'Ajuntament per fer efectiva la cessió del dret funerari a favor d'un tercer no parent, iniciat per sol·licitud expressa de la titular del dret, s'ajusta al Reglament del cementiri municipal i a la naturalesa d'aquesta tipologia de dret real de particulars sobre béns de domini públic. 

Això determina que no pugui prosperar la pretensió de la promotora de la queixa, en el sentit de limitar a posteriori segones cessions del dret per via successòria, en els termes establerts al Reglament esmentat.

Tanmateix, des d'una perspectiva formal, hi ha dos aspectes que cal destacar: 

D'una banda, en la mesura que es tracta d'una resolució adoptada en un procediment en el qual la promotora de la queixa té la condició d'interessada, s'hauria d'haver notificat formalment el Decret d'alcaldia 430/2010 a la promotora d'acord amb els requisits establerts a l'article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

I d'altra banda, la promotora va presentar una sol·licitud en data 18 de febrer de 2011, a la qual encara no ha rebut resposta expressa. Pel que fa a aquesta qüestió, l'Ajuntament indica que es va informar verbalment la persona interessada sobre el procediment seguit amb relació a la seva sol·licitud, i per aclarir la naturalesa del dret funerari i les facultats atribuïdes al seu titular. Tot i això, el Síndic recorda al consistori el deure de donar resposta expressa i escrita a les sol·licituds i peticions que els ciutadans formulen també per escrit. 

Amb aquestes consideracions, el Síndic dóna per finalitzada aquesta actuació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/11/2011 Ajuntament de Calaf Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/11/2011 Ajuntament de Calaf Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/02/2012 Ajuntament de Calaf Resolució
05/10/2012 Ajuntament de Calaf Seguiment finalitzat