El mes d'octubre de 2009, la promotora de la queixa va sol·licitar el reconeixement de la situació de dependència del seu marit. El maig de 2010 es va reconèixer a la persona interessada un grau 1 nivell 2. Atès que els promotors no van estar d'acord amb aquesta resolució, van presentar una reclamació. Tot i així, l'octubre de 2010 la persona interessada va morir sense que se li fes una segona valoració de la situació de dependència.
La qüestió de fons que motiva aquesta queixa s'emmarca en la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les les prestacions vinculades en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant, sobre la qual en data 26 de maig de 2010 el Síndic va fer diversos suggeriments i consideracions a l'aleshores Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC), que no han estat acceptats.
El Síndic va suggerir al DASC que el reconeixement de la situació de dependència produeixi efectes, amb les conseqüències que correspongui, sempre que s'hagi acreditat la situació de dependència de la persona sol·licitant, i que la mort de la persona no impliqui necessàriament l'acabament del procediment, sinó que sempre que sigui possible, es continuï per determinar l'existència o no d'una situació de dependència, i el reconeixement posterior dels drets que corresponguin.
Així mateix, el Síndic recorda a l'actual Departament de Benestar Social i Família que, d'acord amb l'article 42.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, té el deure de dictar resolució expressa sobre l'expedient de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades iniciades per la promotora de la queixa, i insisteix de nou en la necessitat de millorar la gestió dels procediments per tal que es resolguin en un termini raonable i s'acompleixin els objectius de protecció i atenció a les necessitats de les persones dependents.