Resolució
Q-06152/2011 Disconformitat amb la gestió de l'ajuda per part, adopció, tutela o acolliment múltiple sotmesa al nivell d'ingressos de la unitat familiar

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Drets de les famílies. Subvencions i ajuts
Data d'inici 07/10/2011
Data de l'últim moviment 02/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb una sol·licitud d'ajuda per part, adopció, tutela o acolliment múltiple sotmesa al nivell d'ingressos de la unitat familiar.

Exposa que va sol·licitar aquesta ajuda el 29 de juliol de 2010, que en data 8 de novembre de 2010 se li va demanar que acredités la situació d'atur del seu marit, que en data 14 de desembre de 2010 va presentar un certificat acreditatiu de la situació d'atur i que en data 15 de març de 2011 se'ls va comunicar la no concessió de l'ajut sol·licitat perquè no assolien la puntuació mínima per ser atorgat.

La promotora va presentar recurs d'alçada el dia 26 d'abril de 2011 contra la resolució de 15 de març de 2011, en el qual sol·licitava, entre altres, els motius pels quals es va requerir una documentació sobre el seu marit quan l'Administració que va emetre la resolució ja podia accedir a aquesta informació.

Contingut

La Secretaria de Família ha respost que es va requerir el certificat acreditatiu del marit de la promotora perquè a la sol·licitud de l'ajut s'indicava que la persona estava a l'atur però no es va constatar que aquesta persona constés com a demandant d'ocupació. D'altra banda, s'especifica que es valora que la situació d'atur hagi tingut lloc l'any 2010, any de la sol·licitud.

Pel que fa a l'exercici fiscal que s'ha tingut en compte, l'informe assenyala que, en virtut de l'autorització conferida al Departament de Benestar Social i Família, la determinació del nivell d'ingressos de les unitats familiars sol·licitants es duu a terme mitjançant la consulta de dades fiscals del darrer exercici disponible per part de l'Administració Tributària, és a dir el corresponent al 2008.

Finalment, s'aclareix que la resolució del recurs d'alçada interposat per la promotora està en procés.

El Síndic ha rebut altres queixes relacionades amb la redacció de les bases per a la concessió dels ajuts, que addueixen que si l'últim exercici de renda disponible és el del 2008, la situació d'atur que s'hauria d'haver tingut en compte és també la del 2008 i no la del 2009 o el 2010.

Així, el Síndic ja ha suggerit al Departament de Benestar Social i Família que atès que de la redacció del darrer exercici disponible inclosa en el punt 8.1 de l'Ordre ASC/310/2010, de 13 de maig, no queda clar a quin exercici es fa referència, per a la propera redacció d'Ordre de convocatòria d'aquest tipus d'ajuts es faci una redacció més entenedora i es valori la possibilitat de tenir en compte les dades més properes al fet que es pretén protegir, que és la situació i les necessitats que genera l'arribada d'un fill o filla a una família.

El mateix succeeix amb la consideració de la situació d'atur recollida al punt 7.2 de les bases de la convocatòria, que tampoc s'especifica si es tindrà en compte en el moment de la sol·licitud, en el moment de la consulta de les dades a la Direcció del Servei d'Ocupació de Catalunya, en el de la resolució, o, com en aquest cas, en el moment de l'aportació del certificat per part de la persona promotora, ni es determina si es tindrà en compte la duració d'aquesta situació en el temps.

Per aquest motiu, el Síndic també suggereix al Departament que, de cara a properes convocatòries d'aquest tipus d'ajuts, s'especifiqui el moment en què es tindrà en consideració la situació d'atur de la família sol·licitant i també la ponderació del temps en què es manté aquesta situació.

Finalment, el Síndic suggereix també que, de cara a les properes resolucions de sol·licituds d'ajudes d'aquest tipus, es desglossi la puntuació obtinguda per la família a qui s'ha denegat l'ajuda i s'especifiqui la puntuació mínima que s'ha pres com a referència per atorgar l'ajut sol·licitat. 

Per al cas concret de la promotora de la queixa, el Síndic recorda a l'Administració que té el deure de resoldre els recursos plantejats en els terminis legalment establerts i que ha de donar resposta a les qüestions plantejades per la persona interessada.

Amb aquestes consideracions, el Síndic finalitza les seves actuacions en aquest assumpte

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/10/2011 Secretaria de Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/12/2011 Secretaria de Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/01/2012 Secretaria de Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució