Resolució
Q-06153/2010 Manca de resposta de la Regidoria de Prevenció, Seguretat i Mobilitat a un escrit en què es denunciava actituds racistes per part de determinats agents de la Guàrdia Urbana.

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Actuació de forces de seguretat
Data d'inici 22/12/2010
Data de l'últim moviment 15/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, tècnica del Servei d'Atenció i Denúncia per a les Víctimes de Racisme i Xenofòbia (SaiD) de SOS RACISME, informa el Síndic d'una denúncia rebuda a la seva oficina. La promotora comunica que va formular una queixa davant la Regidoria de Prevenció, Seguretat i Mobilitat en data 23 de novembre de 2010 a la qual encara no ha rebut cap resposta.

Els fets que manifesta la persona que va presentar la denúncia, d'origen romanès, són els següents:

El 24 de setembre de 2010, durant les celebracions amb motiu de les festes de la Mercè, un agent de la Guàrdia Urbana se li va acostar i, en saber que la persona interessada era de Romania, el va insultar i li va imposar dues multes, per compra de begudes de venda ambulant no autoritzada i per consum de begudes alcohòliques a la via pública.

L'entitat SOS RACISME va presentar un escrit a la Regidoria de Prevenció, Seguretat i Mobilitat en data 23 de novembre de 2010, i a hores d'ara encara no ha rebut cap resposta.

Contingut

De l'informe tramès per l'Ajuntament de Barcelona, relatiu a l'objecte d'aquesta queixa, se'n desprenen les consideracions següents:

L'agent denunciat, que prestava servei uniformat al districte de Ciutat Vella el dia 24 de setembre de 2010, va observar com la persona interessada comprava unes llaunes de cervesa i acte seguit les consumia a la mateixa via pública, fel pel qual va ser denunciat.

Pel que fa a la queixa de la persona interessada pel presumpte tractament rebut per part de l'agent, aquest manifesta que en cap moment no hi va haver cap tipus de problema dialèctic o tractament vexatori o discriminatori vers aquesta persona.

El Síndic indica que des del punt de vista jurídic, existeix el concepte de presumpció de veracitat a favor de les manifestacions dels agents de l'autoritat, a no ser que es pugui aportar alguna prova en contra.

Per aquest motiu, el Síndic dóna en principi per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tot i això, atès que la persona interessada va presentar un escrit de queixa davant la Regidoria de Prevenció, Seguretat i Mobilitat en data 23 de novembre de 2010, de conformitat amb l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, el Síndic recorda a l'Administració el deure de dictar resolució expressa de tots els procediments, i de notificar-la a les persones interessades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/01/2011 Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/02/2011 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/02/2011 Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/04/2011 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/04/2011 Ajuntament de Barcelona Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)