Resolució
Q-06155/2011 Disconformitat amb la discriminació que hi ha en les llistes d'espera per accedir a tractaments de reproducció humana assistida en funció del centre a què s'hagi derivat la pacient inicialment

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 07/10/2011
Data de l'últim moviment 31/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la discriminació que hi ha en les llistes d'espera per accedir a tractaments de reproducció humana assistida en funció del centre a què s'hagi derivat la pacient inicialment.

Exposa que va ser inicialment derivada a l'Hospital General de Manresa, on ha hagut d'esperar un any i mig per fer-se totes les proves necessàries per ser sotmesa a un tractament de fertilitat, que han donat com a resultat que és apta per ser sotmesa al tractament. Un cop finalitzat aquest estudi, ha estat derivada a l'Hospital de Sant Pau de Barcelona on, segons l'han informat, haurà d'esperar un altre any i mig perquè la pugin visitar.

Contingut

D'una banda, arran de l'actuació d'ofici que el Síndic va iniciar per tractar diverses qüestions relacionades amb la prestació de reproducció humana assistida amb finançament públic, aquesta institució va fer arribar al Departament de Salut una sèrie de consideracions en el sentit que calia introduir mesures encaminades a equiparar la situació de les pacients en llista d'espera, independentment de les prestacions que s'ofereixin en el centre a què hagin estat derivades inicialment, ja que les pacients no tenen possibilitat d'escollir el servei o centre sanitari en què volen ser tractades per sotmetre's a un tractament de reproducció humana assistida sinó que han d'acudir al centre de referència al qual se les deriva. Així, independentment del centre on siguin derivades se'ls ha de garantir la igualtat de condicions respecte de les altres pacients que es troben en la seva mateixa situació en qualsevol part del territori.

D'altra banda, atès que el rerefons de la queixa que planteja la persona interessada té a veure amb les llistes d'espera, el Síndic insta de nou el Departament a aplicar totes les mesures correctores necessàries perquè s'escurcin tant com sigui possible els terminis d'espera i els pacients vegin reconegut el seu dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil, de manera que s'evitin casos com el de la persona interessada, que ha hagut de recórrer a la sanitat privada.

Ateses aquestes consideracions, el Síndic dóna per acabada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/01/2012 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2012 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/07/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/12/2012 Departament de Salut Resolució
31/12/2012 Departament de Salut Seguiment finalitzat