El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de l'Escala a l'escrit que va formular el 19 d'agost de 2010.
En aquest escrit, la persona interessada manifestava el seu desacord amb l'aplicació d'un preu mínim a les zones de parquímetre municipal i amb el fet que una empresa privada sigui l'encarregada de la vigilància d'aquestes zones, motiu pel qual sol·licita que no s'estableixi cap import mínim per estacionar, i que la vigilància sigui assumida de nou per la policia local.
El Síndic recorda a l'Ajuntament de l'Escala que amb aquesta sol·licitud, la persona interessada ha exercit el dret de petició, que és un dret fonamental reconegut a l'article 29 de la Constitució espanyola.
També li recorda que l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a l'apartat 5 de l'article 29, reconeix el dret de participació, i estableix el dret de les persones "a dirigir peticions i a plantejar queixes, en la forma i amb els efectes que estableixen les lleis, a les institucions i a l'Administració de la Generalitat, i també als ens locals de Catalunya, en matèries de les competències respectives".
L'Administració pública té l'obligació de fomentar la participació dels ciutadans en els afers públics, i la manca de compliment de les previsions relatives al dret de petició és una pràctica contrària a aquest principi rector.
D'altra banda, la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, que regula el dret de petició, i el Decret 21/2003, de 21 de gener, estableixen el procediment per fer efectiu aquest dret davant les administracions públiques catalanes.
D'acord amb la regulació esmentada, l'Administració que rep una petició n'ha d'acusar recepció en el termini màxim de 10 dies, i en el cas que l'objecte de la petició no sigui de la seva competència, però pertanyi a un altre òrgan de la mateixa administració, institució o organisme, l'ha de trametre a aquest òrgan i ho ha de notificar dins el termini màxim de 10 dies a la persona interessada.
En el cas que concorri una causa d'inadmissió de l'article 8 de la Llei orgànica 4/2001, l'òrgan competent n'ha de declarar la inadmissió, de manera motivada, i l'ha de notificar a la persona interessada en el termini màxim de 45 dies hàbils comptats a partir de l'endemà de la presentació de l'escrit.
En el supòsit d'admissió de la petició, l'òrgan competent ha de respondre i notificar la resposta en el termini màxim de tres mesos a comptar de la data de la presentació. La resposta ha d'incorporar les raons o els motius pels quals s'accepta o es desestima la petició.
En aquest sentit, cal tenir present que l'omissió de l'obligació de contestar dins el termini establert pot ser objecte de recurs contenciós administratiu, mitjançant el procediment de protecció jurisdiccional dels drets fonamentals de la persona, com també ho és la declaració d'inadmissibilitat de la petició, i la mancança en la resposta d'algun dels requisits mínims establerts en l'article 11 de la Llei orgànica 4/2001.
És per això, que el Síndic demana a l'Ajuntament de l'Escala que tramiti la petició de la persona interessada d'acord amb la regulació establerta pel Decret 21/2003, que acusi recepció de la seva petició i que li comuniqui la resolució que adopti.
Finalment, fetes aquestes recomanacions, el Síndic dóna per tancades aquestes actuacions.