El promotor, en representació de la seva filla, exposa la seva disconformitat amb la resolució dels Serveis Territorials a Barcelona de l'antic Departament d'Acció Social i Ciutadania -ara, de Benestar Social i Família- per la qual es modificava l'import de l'ajuda econòmica que percebia la persona interessada, en concepte de suport econòmic a les persones amb dependències, i amb el requeriment que li va efectuar l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (en endavant ICASS) en data 2 de desembre de 2010.
El promotor explica que la seva filla percebia l'import de 240,40 euros del programa Viure en família.
El dia 11 de novembre de 2007, la persona interessada va presentar una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i dels drets a les prestacions i als serveis vinculats i li va ser reconegut el grau III nivell 1 de dependència.
Atès que l'import que havia de percebre en concepte de l'ajuda de dependència era inferior a la prestació que percebia del sistema públic de serveis socials, en data 10 de novembre de 2010 la persona interessada va desistir del Programa individual d'atenció (en endavant PIA) amb data d'efectes del 6 de novembre de 2007, per poder continuar percebent la prestació del suport econòmic de Viure en família.
El promotor de la queixa informa que una vegada la persona interessada va haver desistit del PIA, el mes de desembre de 2010 se li va notificar una resolució de 22 de novembre de 2010 dels Serveis Territorials, mitjançant la qual s'acordava modificar l'import de l'ajuda econòmica que percebia la seva filla, amb efectes econòmics des de l'1 de març de 2007, per un import de 54,39 euros.
D'altra banda, en data 2 de desembre la persona interessada va rebre un requeriment de l'ICASS en què se li indicava que en data 1 de desembre de 2004 li havia estat concedida una prestació econòmica per un import de 240,40 euros al mes del programa Viure en família, dins del Programa de suport a les dependències, i que el dret a aquella prestació havia quedat extingit el dia 1 de desembre de 2006. Però, tot i això, li havia estat abonat l'import de 8.370,45 euros. Per aquest motiu, se li reclamava que retornés la quantitat esmentada.
Malgrat que en la notificació de 2 de desembre de 2010 s'indica que el dia 1 de desembre de 2006 s'havia extingit el dret a la prestació esmentada, en la còpia de l'annex a aquella resolució que ha facilitat el promotor de la queixa la quantitat que es reclama és de 186,01 euros des de l'1 de març de 2007. Per tant, la quantitat reclamada de 8.370,45 euros és conforme amb la resolució de 22 de novembre de 2010.
En vista del contingut de les notificacions que la persona interessada va rebre, consta que en data 23 de desembre de 2010 va presentar un recurs d'alçada.
La persona interessada, en les al·legacions que va formular el 23 de desembre de 2010, al·lega que vol deixar sense efectes el seu desistiment del PIA i que se li reconegui la prestació de l'import de 220 euros amb efectes des del 6 de novembre 2007.
El Departament de Benestar Social i Família indica que el Servei de Prestacions ja s'ha posat en contacte amb la família i se'ls ha comunicat que no se'ls reclamarà res fins que no cobrin el dret de la Llei de dependència, i en aquell moment la regularització del deute es farà de manera progressiva d'acord amb les seves possibilitats.
D'altra banda, també manifesta que en data 25 de maig de 2011 les dades de l'expedient de la persona interessada es van enviar als serveis socials de primària perquè es pogués fer el nou acord PIA i dictar la corresponent resolució de PIA.
Segons la informació disponible al Síndic, en data 5 de juliol de 2011 la sol·licitant va signar l'Acord PIA, en què es proposava la prestació econòmica per cuidador no professional amb efectes des del 6 de novembre de 2007. No obstant això, no consta que a hores d'ara s'hagi dictat la resolució corresponent per la qual s'estableixi el PIA a la persona interessada ni que se li hagi fet efectiva cap quantitat.
Atès el temps transcorregut entre la data en què la persona interessada va signar l'Acord PIA i el dia d'avui, sense que s'hagi dictat la resolució corresponent, el Síndic recorda que l'actuació de les administracions públiques s'ha de regir per principis d'eficàcia i celeritat, i que correspon als òrgans gestors dels procediments impulsar-los d'ofici en tots els seus tràmits.
D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que adopti les mesures oportunes per resoldre aquest procediment sense més demora. També li demana informació, d'una banda, sobre el contingut de la resolució emesa i la previsió per començar a fer efectiu l'abonament de les mensualitats en curs; i de l'altra, sobre l'import total dels endarreriments que la persona interessada tindria dret a percebre en concepte de la prestació per cuidador no professional i si sobre aquest import s'ha deduït el deute generat per allò percebut indegudament per la persona interessada, segons la resolució de 22 de novembre de 2010, en concepte del programa Viure en família.