El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a dues instàncies que va presentar a l'Ajuntament de Torredembarra en dates 31 d'agost i 13 de setembre de 2012.
Exposa que en data 29 d'agost de 2012 va personar-se a les oficines de l'Ajuntament per demanar l'accés a un expedient, en el qual manifesta que és part interessada. Tot i això, la persona que el va atendre es va negar a facilitar-li aquesta informació. Arran d'aquest fet, el promotor va presentar les dues instàncies a l'Ajuntament, a les quals no ha rebut resposta.
Un cop analitzada tota la informació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, recorda a l'Ajuntament de Torredembarra que l'obligació de donar resposta a les sol·licituds que els ciutadans i les ciutadanes adrecen a l'Administració forma part del dret a una bona administració, reconegut a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i regulat a l'article 22 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que inclou el dret a obtenir una resolució expressa i que sigui notificada dins del termini legalment establert.
D'acord amb el Codi de bones pràctiques administratives impulsat pel Síndic de Greuges, l'Administració té l'obligació de donar resposta escrita a les qüestions que les persones li plantegin també per escrit tant en el marc d'un procediment administratiu com quan formulin suggeriments, propostes, queixes o demandes d'informació.
L'article 42.7 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que el personal al servei de les administracions públiques que tingui a càrrec seu el despatx dels assumptes, així com els titulars dels òrgans competents per instruir i resoldre, són directament responsables, en l'àmbit de les seves competències, del compliment de l'obligació legal de dictar resolució expressa dintre el termini.
En segon lloc, l'escrit del promotor de data 13 de setembre de 2012 conté una denúncia contra un funcionari municipal a la qual s'ha de donar resposta.
I finalment, el Síndic recomana a l'Ajuntament que en el futur, en els escrits que adreci a les persones interessades per comunicar-los que els expedients estan a la seva disposició per ser consultats, es faci constar també la conveniència de demanar dia i hora per a la vista de l'expedient, i que a aquest efecte es faciliti el nom i el telèfon del responsable municipal amb qui cal contactar.