La promotora de la queixa, veïna del Masnou, exposa el seu malestar pel funcionament d'un establiment de bar ubicat als baixos de casa seva, el qual li ocasiona nombroses molèsties, en concret causades per l'incompliment dels horaris de tancament i la manca d'insonorització del local.
Un cop analitzada la documentació tramesa, el Síndic constata que l'activitat del bar en qüestió disposa de la llicència d'obertura d'establiment i exercici d'activitat, atorgada en data 5 d'octubre de 2007, un cop efectuat el control inicial de l'activitat.
D'acord amb aquest tipus de llicència, el Síndic ha fet arribar les consideracions següents a l'Ajuntament del Masnou:
En primer lloc, pel que fa als horaris de l'activitat de bar, de la documentació es desprèn que la llicència atorgada és per dedicar-se a l'activitat de bar, i no de bar musical. La normativa aplicable estableix que l'horari de tancament de les activitats de restauració, entre les quals s'inclou el bar, és fins a les 2.30 hores com a màxim, llevat que la normativa específica o l'autorització corresponent estableixi un altre horari.
Tot i això, de la documentació tramesa es desprèn que s'ha constatat en diverses ocasions l'incompliment dels horaris de tancament de l'activitat objecte d'aquesta queixa.
Malgrat la constatació d'aquest fet, l'única actuació efectuada per l'Ajuntament va ser enviar un escrit a la titular de l'activitat en data 15 de juliol de 2011, en què se la informava que en aquella ocasió s'arxivaria l'acta d'infracció sense més repercussió i se l'advertia que en cas que aquella situació es tornés a repetir en el futur, s'obriria l'expedient sancionador corresponent.
Per aquest motiu, atès que hi ha dinou denúncies dels veïns afectats pel funcionament de l'activitat, el Síndic considera que s'hauria d'haver incoat l'expedient sancionador corresponent per incompliment de l'horari de tancament de l'activitat, constatat en dues ocasions com a mínim.
En segon lloc, pel que fa als sorolls de la música i de la gent, la promotora ha informat que les molèsties ocasionades per la música de l'establiment han cessat, si bé han estat substituïdes pels crits dels clients.
La diversa normativa aplicable determina que els espectadors i usuaris dels espectacles públics i de les activitats recreatives han d'adoptar una conducta, a l'entrada i a la sortida de l'establiment, que garanteixi la convivència entre els ciutadans i no destorbi els descans dels veïns, i que, sens perjudici de les accions sancionadores que corresponguin, les administracions han d'oferir actuacions i serveis de mediació entre consumidors d'oci i titulars d'establiments oberts al públic i les persones que viuen a prop, a fi de resoldre per aquesta via situacions de conflicte veïnal i d'evitar riscos per a la convivència.
Així mateix, les persones interessades que denunciïn problemes que afectin la convivència i el descans dels veïns provocades pels establiments o els espais oberts al públic tenen dret que l'Administració efectuï proves, amb els mitjans tècnics pertinents, a fi d'acreditar l'existència efectiva de les molèsties denunciades.
En aquest sentit, el Síndic constata que en diverses ocasions s'ha ofert a la persona interessada la possibilitat de dur a terme una sonometria al seu domicili, a la qual cosa no ha accedit perquè no ho considera necessari, atès que quan la policia local s'ha personat al seu habitatge la titular de l'activitat ja ha estat avisada i les molèsties han disminuït en gran part.
Per aquest motiu, i per tal de constatar el grau de molèsties per sorolls que ocasiona als veïns aquesta activitat, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que concerti una visita amb la persona interessada per efectuar una sonometria des del seu domicili, en horari de màxima afluència de clients al local, i sense que la titular de l'activitat tingui coneixement previ del mesurament que s'efectuarà.