Resolució
Q-06338/2011 Disconformitat amb l'Ajuntament de Dosrius per les dificultats amb què s'ha trobat un grup municipal per exercir la seva tasca de representació i de control de l'acció de govern

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 18/10/2011
Data de l'últim moviment 13/09/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Dosrius Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, en representació d'un grup municipal de Dosrius, exposa les dificultats que ha trobat el seu grup municipal en l'exercici de la seva tasca de representació i de control de l'acció de govern. 

Segons assenyala, des del moment de la possessió en el càrrec de regidors, els membres del seu grup han presentat al consistori diverses instàncies en què demanaven un despatx dins de l'edifici consistorial, participació en els mitjans de comunicació i difusió municipal, còpies dels documents posats a disposició amb anterioritat a la celebració dels plens municipals, i la possibilitat de treballar en les dependències de l'Ajuntament i de consultar la documentació en horari de tarda (atès que tots tres regidors treballen durant el dia). També han demanat reiteradament un espai dins del lloc web de l'Ajuntament.

La persona interessada assenyala que normalment el temps de resposta de part del govern supera els cinc dies, i manifesta la seva disconformitat amb les respostes rebudes respecte de les seves demandes.

Contingut

Sobre els diferents motius de queixa plantejats, el Síndic trasllada les consideracions següents a l'Ajuntament de Dosrius:

1. Sobre la possibilitat que els grups de l'oposició disposin d'un dels espai de treball en l'edifici del consistori, el Síndic recorda que, segons disposa l'article 170.1 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya aprovat per Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, als municipis de més de dos mil habitants tots els grups municipals han de disposar d'un espai per al desenvolupament de llurs activitats, que ha d'estar situat preferentment a la seu de l'Ajuntament mateix o en un local habilitat a aquests efectes, i també d'un espai per fer reunions en el mateix edifici de la corporació. A més a més, l'Ajuntament ha de facilitar als grups municipals els mitjans humans i materials mínims i indispensables perquè puguin desenvolupar llurs funcions. 

Un cop estudiada la resposta de l'Ajuntament, el Síndic considera que l'espai condicionat per a l'ús dels grups de l'oposició a la sala de plens pot complir amb les característiques d'espai per a reunions, però no amb els requisits d'un espai propi disposat per al treball del dia a dia. 

2. Sobre la consulta de documents fora de l'horari d'atenció al públic de l'Ajuntament, l'informe de resposta explica que ?per motius de seguretat i de control d'accessos, només es permet l'entrada fora d'aquest horari als membres del govern en exercici de competències delegades?.

El Síndic considera que cal distingir entre l'horari d'atenció al públic i l'horari de treball efectiu del personal de l'Ajuntament. Si bé es raonable que durant l'horari no laborable pel personal de l'Ajuntament no es pugui consultar la informació que es troba en cada dependència municipal, això no pot condicionar l'horari de consulta de la documentació de cara als càrrecs electes.

Per tant, el Síndic entén que tant els membres de l'equip de govern com els de l'oposició han de poder consultar la informació dels arxius municipals durant l'horari de treball habitual del personal de l'Ajuntament. 

3. Sobre el règim de consulta de la informació municipal i l'expedició de còpies, el Síndic ha reiterat que el dret de participació en els afers públics de que són titulars els càrrecs electes està vinculat al dret d'accés a la informació que els assisteix. Aquest dret està regulat a l'article 164 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, que recull dos règims diferents d'accés a favor dels càrrecs electes: un accés directe i un d'indirecte, que es concreta mitjançant petició expressa al president de la corporació o de les diferents comissions. En aquest segon cas, la norma disposa un termini màxim de quatre dies per resoldre la petició i el sentit positiu del silenci administratiu. 

Pel que fa a l'obtenció còpies, l'article 164.5 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, estableix que es tracta d'un dret a favor dels membres de la corporació i en relació amb tota la documentació a la qual tenen dret d'accés. 

Finalment, i en relació amb la resposta denegatòria de les còpies de les actes, segons la qual aquestes còpies no es faciliten perquè són moltes i no estan digitalitzades, el Síndic recorda a l'Ajuntament que, d'acord amb l'article 10.2 de la Llei 29/2010, de 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, ?les entitats locals han de publicar en llur seu electrònica les actes de les sessions del Ple?. 

4. Sobre la destinació d'un espai al lloc web de l'Ajuntament per a cadascun dels grups municipals, el Síndic recorda que d'acord amb l'article 170.2 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, correspon al Ple de l'Ajuntament garantir la participació dels regidors i dels grups municipals en tots els òrgans d'informació i difusió municipal, com ara la televisió local, les emissores de ràdio municipals i les publicacions i els butlletins editats per l'Ajuntament. Aquestes últimes inclouen també les seus electròniques de l'Administració local.

Per tant, el Síndic considera que al lloc web oficial de l'Ajuntament s'ha de reservar un espai d'expressió de la diversitat d'informacions i opinions de tots els representants dels ciutadans que hi ha al consistori, ja que només així queda garantida una opinió pública lliure i el valor del pluralisme polític.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/11/2011 Ajuntament de Dosrius Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/12/2011 Ajuntament de Dosrius Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/04/2012 Ajuntament de Dosrius Resolució
11/05/2012 Ajuntament de Dosrius Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
13/09/2012 Ajuntament de Dosrius Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 29/2010, del 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya- DOGC.5687 (06/08/2010)