Resolució
Q-06351/2014 Queixa relativa a una sol·licitud de continuar amb un procés d'adopció nacional després del trencament de la parella sol·licitant

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 19/08/2014
Data de l'últim moviment 04/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa exposa que l'any 2009 va iniciar un procés d'adopció nacional amb la seva parella, i que l'any 2012 se'ls va valorar favorablement la idoneïtat. Tot i això, el 2014 la relació de parella es va trencar, però la promotora va manifestar la seva intenció de continuar el procés d'adopció i així ho va comunicar a l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (en endavant ICAA). El 21 de juliol de 2014, però, l'ICAA li va comunicar que si volia fer-ho havia de presentar una nova sol·licitud i fer un nou estudi psicosocial, com a família monoparental. 

La persona interessada mostra la seva disconformitat amb el fet d'haver de presentar una nova sol·licitud, amb les conseqüències que això comporta (pèrdua d'antiguitat i lloc de llista d'espera). Està d'acord amb la necessitat de fer una nova valoració d'idoneïtat, però considera que no és necessari tancar el seu expedient.

Contingut

El Síndic considera que davant d'un canvi familiar degut al trencament d'una parella sol·licitant d'adopció (homoparental o heterosexual), el que resulta imprescindible, en interès superior de l'infant que ha de ser adoptat, és dur a terme de nou un estudi psicosocial que valori si el projecte i les condicions de la persona que manifesta voler continuar sola el procés d'adopció són suficientment ferms i resulten adequats.

Encara que l'estructura familiar hagi patit aquest canvi durant el llarg temps d'espera per a l'assignació d'un infant, el Síndic suggereix que, si el nou informe psicosocial valora que la persona que segueix sola el procés d'adopció presenta les condicions i la motivació personals adequades per continuar el projecte d'adopció com a família monoparental, l'ICAA valori la possibilitat d'establir mecanismes perquè aquest canvi no comporti la pèrdua d'antiguitat de l'oferiment de la persona interessada. El fet de donar de baixa la sol·licitud que havia donat lloc a la inscripció al Registre de sol·licitants d'adopció a Catalunya després del trencament de la parella i demanar que la persona interessada presenti una nova sol·licitud com a família monoparental no es pot justificar que respongui a l'interès superior de l'infant.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/09/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/10/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
28/11/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
05/05/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
22/06/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
09/11/2015 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
02/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
03/12/2015 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Irregularitat
04/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració

Expedients Relacionats

Q-00264/2014