La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de gestió tributària de la taxa de recollida d'escombraries corresponent a la seva finca de Vilanova i la Geltrú.
Exposa que la finca objecte de tribut no és habitable i que està afectada pel mateix Ajuntament, que l'ha qualificat de sistema d'equipament. Aquesta afectació urbanística comporta un règim d'obres molt restringit i no se li ha permès fer obres de rehabilitació per recuperar les condicions d'habitabilitat de l'habitatge. No disposa, tampoc, de subministrament d'aigua ni elèctric.
Per aquests motius, no s'emetia rebut de taxa d'escombraries corresponent a aquesta finca. No obstant això, l'any 2012 ha rebut una liquidació tributària per raó de taxa d'escombraries domiciliàries dels exercicis de 2008 a 2011. També s'ha emès el rebut corresponent a l'exercici fiscal de 2012.
La persona interessada exposa el seu desacord amb les exaccions tributàries, i considera que no es dóna el fet imposable de la taxa per manca d'habitabilitat de la finca.
El Síndic ha comprovat que no és objecte de controvèrsia la improcedència de l'exacció de la taxa de recollida d'escombraries per inexistència del fet imposable de la taxa, atès que la finca de la promotora no compleix els requisits mínims d'habitabilitat.
Per tant, el Síndic no comparteix el criteri de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú de no anul·lar les liquidacions de la taxa corresponents als exercicis de 2008 a 2011 perquè només s'acredita l'estat de la finca actualment, i es basa en les consideracions següents:
1. La finca no estava inclosa en el padró de la taxa de recollida d'escombraries per als exercicis 2008 a 2011 a causa del seu estat d'inhabitabilitat.
Així mateix, la finca no era susceptible de rehabilitació i recuperació de l'estat d'habitabilitat a causa de la seva situació urbanística i la impossibilitat de fer obres d'aquest abast, ja que estava afectada per la mateixa Administració per destinar-la a equipament.
2. La liquidació de la taxa d'escombraries de l'habitatge de la promotora es va fer d'acord amb la potestat de l'Administració tributària de dur a terme actuacions de verificació i comprovació de la realització del fet imposable, tal com preceptua l'article 117 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i, consegüentment, emetre les liquidacions tributàries corresponents, sempre dins del termini de prescripció del dret de l'Administració per determinar el deute tributari mitjançant la liquidació oportuna i amb plena observança del principi de legalitat, al qual es troba sotmesa l'activitat administrativa d'acord amb l'article 9 de la Constitució.
Ara bé, quan l'Administració efectua liquidacions tributàries sobre la base de la potestat esmentada, és a l'Administració a qui correspon la càrrega de la prova. En aquest sentit, l'article 105 de la Llei 58/2003 estableix que en els procediments d'aplicació dels tributs qui faci valer el seu dret n'ha de provar els elements constitutius.
No consta que l'Administració hagi aportat cap element de prova que acrediti l'habitabilitat de la finca en els exercicis fiscals de 2008 a 2011 i, consegüentment, la idoneïtat de la subjecció de la finca a la taxa. Cal tenir present, a més, que la finca ja no estava inclosa en el padró fiscal de la taxa de recollida d'escombraries per raó de la seva inhabitabilitat.
3. La inversió de la càrrega de la prova provoca una indefensió al subjecte passiu. En aquest sentit, cal destacar la dificultat que la persona interessada aporti proves que acreditin que la finca no era habitable els exercicis 2008 a 2011, ja que es tracta d'una prova que pertany al passat i d'un fet negatiu, qualitats que podrien situar la prova sol·licitada en la categoria de proba diabòlica.
La dificultat o impossibilitat en l'aportació de la prova produeix una situació d'indefensió a la persona interessada contrària al principi de tutela judicial efectiva reconeguda en l'article 24 de la Constitució.
D'acord amb això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que dicti la nul·litat de les liquidacions corresponents a la taxa de recollida d'escombraries dels exercicis de 2008 a 2011 a nom de la promotora de la queixa o que, en cas contrari, aporti els elements de prova pertinents que acreditin la plena subjecció a la taxa per raó de l'estat d'habitabilitat de la finca i que dugui a terme l'activitat inspectora que justifica l'emissió de liquidacions tributàries d'exercicis anteriors.
Posteriorment, l'Ajuntament ha informat que anul·larà la taxa dels exercicis 2008 a 2011 i es tramitarà d'ofici la devolució de la quantitat indegudament ingressada per aquests anys.