La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la impossibilitat d'obtenir targetes sanitàries per a les seves dues filles, de nacionalitat mexicana, malgrat que fa mig any que viuen a Barcelona perquè el seu marit està fent estudis de doctorat a la UPC i tenen previst estar-s'hi tres anys, fins al gener de 2016.
Exposa que ha estat informada per l'Institut Català de la Salut que no és possible donar servei d'atenció mèdica a les nenes perquè son les filles d'un estudiant estranger de doctorat, i que abans d'entrar al país havien d'haver contractat una assegurança mèdica a Mèxic, i que els pares també n'haurien de tenir una.
Tot i això, el CAP del carrer Sant Antoni Maria Claret de Barcelona va tramitar la targeta sanitària d'una de la seves filles, però posteriorment els van trucar per explicar-los que no es podia tramitar la targeta sanitària de la seva altra filla. Quan la promotora va exposar que una de les filles sí que tenia la targeta sanitària tramitada, se la va informar que aquesta targeta es bloquejaria.
El Departament de Salut indica que, d'acord amb el posicionament de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), totes les persones desplaçades a l'Estat espanyol per motiu d'estudis superiors han d'acreditar mitjans econòmics i una assegurança mèdica privada durant el període que tinguin aprovat el permís de residència.
No obstant això, el Reial decret llei 16/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions, estableix, entre d'altres aspectes, la condició d'assegurat a l'efecte de l'assistència sanitària a l'Estat espanyol, amb càrrec a fons públics, mitjançant el Sistema Nacional de Salut.
L'informe del Departament, però, indica que el Reial decret llei 16/2012 i el Reial decret 1192/2012, de 3 d'agost, pel qual es regula la condició d'assegurat i de beneficiari als efectes de l'assistència sanitària a Espanya amb càrrec a fons públics, per mitjà del Sistema Nacional de Salut, reconeixen el dret a l'assistència sanitària (no a l'assegurament) en les situacions especials següents: sol·licitants de protecció internacional, víctimes de tràfic d'éssers humans, conveni especial de prestació d'assistència sanitària.
Els estrangers no registrats ni autoritzats com a residents a Espanya, rebran assistència sanitària en els supòsits d'urgència per malaltia greu o accident, qualsevol que en sigui la causa, fins a la situació d'alta mèdica, i d'assistència a l'embaràs, part i postpart, i ?en tot cas, els estrangers menors de divuit anys reben assistència sanitària en les mateixes condicions que els espanyols?.
Així, s'indica que el CatSalut només atorga l'accés a l'assistència sanitària pública a aquelles persones que no poden acreditar-se com a assegurats o beneficiaris del Sistema Nacional de Salut i que no estan incloses en cap situació especial.
Pel que fa al cas concret de la promotora, l'informe del Departament de Salut addueix que el seu marit, en sol·licitar el permís de residència, va haver de declarar que disposava de recursos econòmics suficients i d'una assegurança de malaltia que cobria els riscs propis i els de la família durant tot el temps d'estada en l'Estat espanyol. Les seves filles, doncs, tenen coberta l'assistència sanitària mitjançant l'assegurança que la família tingui contractada. No obstant això, en el cas que les nenes necessitessin atenció sanitària en l'àmbit de la sanitat pública, l'informe indica que la podran rebre en les mateixes condicions que els espanyols, d'acord amb el Reial decret llei 16/2012.
En vista d'aquesta informació, el Síndic suggereix al Departament de Salut que es revisi l'actuació duta a terme des del CAP de Sant Antoni Maria Claret pel que fa a la decisió de bloquejar la targeta sanitària d'una de les filles de la promotora, i de no tramitar la targeta sanitària de l'altra filla.