Resolució
Q-06534/2011 Descord amb la resposta de Renfe a una reclamació formulada com a conseqüència dels danys patits per un infant arran del despreniment d'una peça a l'estació de Sitges

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 24/10/2011
Data de l'últim moviment 09/04/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sitges Actuació no irregular de l'administració
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta el seu descord amb la resposta que Renfe li ha fet arribar amb relació a una reclamació formulada com a conseqüència dels danys patits pel seu fill per l'impacte d'una peça que es va despendre del revestiment del vestíbul de l'estació de Sitges.

Contingut

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha informat que l'Ajuntament de Sitges tramita un expedient de reclamació amb relació a la qüestió plantejada per la persona interessada. Tot i això, la promotora assenyala que es va adreçar al servei municipal d'atenció al consumidor, el qual va traslladar la seva reclamació a Renfe i li va comunicar que, arran de la resposta de Renfe que va rebre la promotora i davant l'evidència de desacord, havia de donar per finalitzada la seva actuació en aquest assumpte.

D'això es desprèn, doncs, que l'Ajuntament de Sitges no instrueix cap expedient de responsabilitat pels danys derivats de l'accident que motiva la queixa i que l'actuació oberta en matèria de defensa dels drets dels consumidors i usuaris ha conclòs. 

D'altra banda, la promotora de la queixa ha expressat el seu descord amb la resposta rebuda de Renfe i ha reiterat la seva voluntat de ser indemnitzada pels danys patits pel seu fill, que imputa al mal estat del revestiment de l'estació. 
 
És per aquest motiu que el Síndic indica al Departament que quan la persona que reclama manifesta el seu desacord amb la resposta i reitera la seva voluntat de ser indemnitzada, cal tramitar formalment la reclamació com a reclamació de responsabilitat patrimonial vinculada a la prestació del servei públic de transport. 

D'acord amb aquest plantejament, el Síndic demana al Departament que doni les instruccions oportunes a Renfe perquè tramiti la reclamació de la promotora de la queixa d'acord amb el règim i el procediment establerts normativament per a les reclamacions de responsabilitat patrimonial. 

Sens perjudici d'això, el Síndic destaca també que l'accident es va produir a les dependències de l'estació i no a l'interior del comboi, de manera que caldria valorar si l'eventual responsabilitat és imputable a l'ens gestor de les infraestructures ferroviàries de l'Estat i, en aquest cas, traslladar-li la reclamació perquè la tramiti. En cas que el Departament estimi que efectivament és així, el Síndic destaca també que la reclamant va expressar les circumstàncies i el lloc de l'accident des de l'inici, de manera que el trasllat de la reclamació s'hauria d'haver fet efectiva des del primer moment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/12/2011 Direcció General de Transports i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/02/2012 Direcció General de Transports i Mobilitat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/03/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2012 Ajuntament de Sitges Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució
23/05/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/06/2012 Ajuntament de Sitges Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/10/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/12/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
28/01/2013 Ajuntament de Sitges Resolució
19/03/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
09/04/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat
09/04/2013 Direcció General de Transports i Mobilitat Comunicació a l'interessat del seguiment finalitzat