Resolució
Q-06640/2011 Queixa per presumptes maltractaments físics als residents del centre Riudeperes

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 28/10/2011
Data de l'últim moviment 26/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Un grup d'extreballadors del centre Riudeperes ha presentat una queixa relativa als presumptes maltractaments físics als residents d'aquest servei i altres irregularitats comeses pel personal que hi treballa. 

El centre Riudeperes és un servei i establiment de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (en endavant ICASS), gestionat i administrat per l'Associació Sant Tomàs, destinat a l'acolliment residencial i diürn de persones amb discapacitat intel·lectual. 

Així, els fets que denuncien aquests professionals són els següents: 

- Maltractaments físics i psíquics als residents del centre produïts per alguns treballadors (agressions físiques, tractes vexatoris, no subministrament d'alimentació, manca d'atenció mèdica). Exposen que a les famílies se les informa que les lesions que presenten els residents són conseqüència d'alguna caiguda. 

- Consum de substàncies prohibides per part d'alguns treballadors i coordinadors del centre, especialment en els torns de tarda i nit i caps de setmana. 

- Maltractament de la direcció del centre vers alguns dels treballadors, els quals no denuncien la situació per por de perdre la feina.

Contingut

En vista de l'informe elaborat per l'ICASS, l'anàlisi dels informes de la visita d'inspecció, l'acta estesa, l'entrevista amb el gerent i el director de l'Àrea Social i Educativa de Sant Tomàs i la resta d'informació constatada per l'equip de treball de l'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura d'aquesta institució, el Síndic fa els suggeriments següents a l'ICASS: 

1. Que el Servei d'Inspecció: 

- dugui a terme una altra visita sense avís previ al centre Riudeperes, preferiblement en torn de tarda o nit i el cap de setmana;

- faci un seguiment acurat dels processos de contenció, identifiqui opcions de millora per minimitzar-ne la utilització i ofereixi assessorament.

2. Que l'ICASS:

- instal·li un sistema d'avís al personal adaptat a les característiques de les persones usuàries en cadascuna de les habitacions del centre;

- arbitri les mesures correctores oportunes per tal de garantir i preservar la intimitat en la zona de banys;

- adopti mesures per tal de limitar a dos com a màxim els llits de les habitacions dels mòduls A i B;

- faciliti una tauleta i un armari individual per persona, suficient per als estriïs i la roba d'ús personal de l'usuari, sempre que les característiques i el perfil dels usuaris així ho permetin;

- informi del seguiment i control de les mesures acordades per la gerència i la direcció de l'equipament, com ara el nombre i els espais on s'han instal·lat càmeres de videovigilància.

Que el Servei d'Inspecció insti el centre Riudeperes a: 

- estudiar un sistema opcional de rotació semestral de la destinació del personal que treballa en l'atenció directa per a qui ho sol·liciti;

- Complementar el torn de nit amb un monitor, cuidador, auxiliar tècnic o assimilat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/01/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/05/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/05/2012 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/05/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/10/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/03/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
25/04/2013 Departament de Benestar Social i Família Vulneració
26/04/2013 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
26/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració