La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les condicions en què, amb caràcter general, l'Ajuntament els permet accedir a la informació que sol·licita el seu grup municipal, i també amb el fet que se'ls hagués denegat l'accés a un informe d'auditoria tècnica, amb empara en l'article 164.3 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, que fixa el secret de sumari, com a excepció al dret d'accés dels regidors a la informació municipal.
Pel que fa a l'accés a un informe d'auditoria i l'eventual subjecció d'aquesta informació a l'excepció de secret de sumari establerta a l'article 164.3 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, com a excepció al dret d'accés dels càrrecs electes locals, cal indicar que el secret de sumari requereix un pronunciament específic en aquest sentit de l'autoritat judicial, que sembla que en aquest cas no s'havia produït en el moment en què l'Ajuntament ho va al·legar per denegar l'accés a l'informe.
És important remarcar que l'excepció recollida a l'article 164.3 esmentat requereix una actuació judicial específica -una declaració judicial amb relació a un procediment judicial concret o, com a mínim, l'obertura d'un procediment judicial penal, amb relació al possible accés de tercers a la informació- i que no pot quedar a criteri o valoració de l'equip de govern, que pot sol·licitar la mesura en el procediment judicial corresponent però no presumir-la o avançar-la abans de que s'iniciï el procediment judicial.
En aquest sentit, si al moment de la denúncia inicial, el mes de setembre de 2014, es podia entendre que l'expectativa municipal fos que s'iniciés el procediment judicial i s'acordés el secret de sumari, el temps transcorregut sense que s'hagi fet efectiva la iniciació d'un procediment judicial penal impedeix considerar que la denegació de l'accés es pugui emparar en l'excepció de secret de sumari, que no només no ha estat declarat per l'autoritat judicial -amb relació a les parts en el procediment- sinó que no consta que s'hagués iniciat cap procediment judicial.
Finalment, cal tenir en compte també que la mateixa sentència del Tribunal Suprem que cita l'informe jurídic tramès per l'Ajuntament fa referència, alhora, a la Sentència 13/1985 del Tribunal Constitucional, quan assenyala que "el secret sumarial afectaria només si la petició d'informació ho fos de documents que formen part del mateix sumari i només d'aquest, però aquesta circumstància no es predicable d'aquells (documents) sobre els quals se sol·licita informació, perquè la dita documentació va preexistir al sumari".
Per aquestes raons, el Síndic considera que la denegació d'accés a l'informe d'auditoria sol·licitat pel grup de la promotora de la queixa va ser denegat irregularment, i correspon facilitar-los aquesta informació.