La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació de la flexibilitat horària que ha sol·licitat per poder atendre les necessitats del seu fill, que té reconegut un grau de disminució del 42%.
Explica que la direcció del centre on treballa li ha concedit dues hores de flexibilitat horària diària, però els tres dies que fa el torn de tarda no pot finalitzar la jornada abans de les 18.30 hores i, per tant, aquests dies no pot recollir el seu fill a l'escola, i això li ocasiona molts problemes.
En aquest sentit, exposa que des de la direcció del centre l'han informat que pot sol·licitar una reducció de jornada amb la consegüent reducció del sou, però la persona interessada manifesta que econòmicament no s'ho pot permetre, perquè només disposa del seu salari per fer front a les despeses familiars.
El Síndic assenyala que cal no perdre de vista que ens trobem davant d'una modalitat específica de permís que té per objecte auxiliar treballadors amb necessitats familiars. És per això que demana al Departament de Salut que no demori la resposta a la petició de la persona interessada.
Cal tenir en compte que aquesta mesura de conciliació forma part del desenvolupament del manament constitucional recollit a l'article 39, relatiu a la protecció de la família i la infància. I, per tant, que aquesta dimensió constitucional és la que ha de prevaldre i servir d'orientació per a la solució de qualsevol dubte interpretatiu.
El Síndic recorda que la Sentència 26/2011, de 14 de març, del Tribunal Constitucional, reconeix per primera vegada a l'Estat espanyol el dret de les persones a no ser discriminades per raó de les seves responsabilitats familiars. En aquesta sentència, el Tribunal Constitucional va atorgar l'empara sobre la base que les mesures adreçades a facilitar la compatibilitat de la vida laboral i familiar tenen una ?dimensió constitucional? que es troba als articles 14 de la Constitució espanyola -no discriminació per raó de circumstàncies familiars- i 39 -protecció de la família. I aquesta dimensió és la que ha de prevaldre i servir d'orientació per solucionar qualsevol dubte interpretatiu que pugui sorgir davant l'aplicació a un supòsit concret d'una disposició que afecti la conciliació professional i familiar. Per aquest motiu s'han de valorar les circumstàncies personals i familiars concretes de l'empleat, i també de l'organització del règim de treball, per tal de ponderar si la negativa a la sol·licitud constitueix o no un obstacle injustificat per a la compatibilitat de la seva vida familiar i professional.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que a l'hora de resoldre l'escrit de la persona interessada tingui en compte la doctrina derivada de la sentència del Tribunal Constitucional citada més amunt.