Resolució
Q-06748/2011 Queixa per la demora en una intervenció quirúrgica a l'Hospital de la Vall d'Hebron

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el tracte rebut pel pacient
Data d'inici 03/11/2011
Data de l'últim moviment 22/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la demora en la programació de la intervenció quirúrgica a l'Hospital de la Vall d'Hebron per reparar el trencament del fèmur que va patir la seva mare el 23 d'octubre.

També es queixa perquè en els deu primers dies d'ingrés de la seva mare no ha pogut parlar amb el traumatòleg.

Contingut

El Departament de Salut ha informat que finalment la persona interessada va ser intervinguda el 5 de novembre de 2011, i que el motiu de la demora va ser la manca de disponibilitat immediata de quiròfans, ateses les circumstàncies actuals de reorganització del sistema sanitari.

El Departament també aclareix que aquesta demora no va suposar un risc vital per a la persona interessada, encara que sí un desconfort, i que quan es produeixen aquestes situacions, durant l'espera l'equip mèdic responsable passa visita i informa regularment, i s'intenta facilitar la comunicació entre metges i familiars.

Tal com ha indicat el Síndic en diverses ocasions en què ha tractat queixes relatives a la nova ordenació dels serveis sanitaris, aquesta institució ha de respectar la facultat d'organització de què disposa l'Administració, sempre que això no suposi actuacions irregulars o arbitràries.

Tot i així, encara que no qüestiona de manera global la nova ordenació dels serveis sanitaris, el Síndic considera que en el cas de la persona interessada la nova ordenació que es duu a terme sí que ha afectat el seu dret a ser atesa de manera suficientment àgil.

Així, atès que queda palès que la reorganització del sistema sanitari ha estat la causa de la demora de la intervenció de la persona interessada, el Síndic suggereix al Departament de Salut que introdueixi les mesures correctores necessàries per evitar que les circumstàncies actuals de reorganització del sistema sanitari es tradueixin en demores d'atenció en aquest hospital que, pel que sembla, abans d'aquesta reorganització no es produïen, i, en general, en tots els centres sanitaris que prestin serveis als usuaris del sistema públic de salut.

Altrament, atesa la dificultat que ha denunciat el promotor per poder parlar amb el facultatiu responsable, tot sembla indicar que en l'atenció a la persona interessada no es va respectar el dret a la informació de què gaudeixen els pacients.

Així, el Síndic recorda al Departament que la Llei 21/2000, de 29 de desembre, sobre els drets d'informació concernent la salut i l'autonomia del pacient, i la documentació clínica, recull el dret a la informació en el sentit que en qualsevol intervenció assistencial, els pacients tenen dret a conèixer tota la informació obtinguda sobre la pròpia salut i determina que s'ha d'informar les persones vinculades al pacient en la mesura que aquest ho permet expressament o tàcitament, com seria el cas de la persona interessada respecte del seu fill.

Amb aquestes consideracions, el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/11/2011 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/01/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/03/2012 Departament de Salut Resolució