Resolució
Q-06764/2014 Queixa relativa a una situació de presumpte assetjament escolar

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 12/09/2014
Data de l'últim moviment 06/02/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa exposa una situació de presumpte assetjament escolar contra la seva filla d'onze anys.

Addueix que la menor ha patit assetjament escolar continuat, durant dos anys, per part d'algunes companyes de classe i alguns professors, i assetjament sexual per part d'un company de classe. Exposa que va comunicar la situació a la direcció del centre, però no s'ha pres cap mesura al respecte, i fins i tot s'ha intentat amagar el problema. Finalment, el promotor ha sol·licitat un canvi de centre.

Contingut

Un cop estudiada la informació aportada pel promotor i pel Consorci d'Educació de Barcelona, el Síndic ha constatat que: 

En primer lloc, els problemes de tracte inadequat entre iguals (tant l'assetjament sexual com l'assetjament per part de companyes de classe) denunciats pel promotor han estat confirmats pel mateix centre. No s'ha fet, en canvi, cap valoració relacionada amb el suposat tracte inadequat de la professora de matemàtiques, que, en cas de ser cert, seria inadmissible des de la perspectiva de les garanties dels drets dels infants. 

En segon lloc, davant dels problemes de tracte inadequat entre iguals, el centre ha iniciat algunes actuacions orientades a sancionar o corregir les conductes inadequades i a evitar que es tornin a manifestar en el futur. Aquestes actuacions, però, són de caràcter eminentment reactiu i no semblen fonamentar-se en un treball integral de prevenció, detecció i intervenció de l'assetjament entre iguals, i que atengui també, i com a element central, la situació de patiment experimentada per l'alumna.

I en tercer lloc, s'ha posat un accent important en el rendiment de l'alumna i en les actuacions desenvolupades per a la seva millora, com a resposta a les queixes de tracte inadequat. Tot i això, el Síndic considera que el tracte inadequat entre iguals no té vinculació amb la trajectòria acadèmica de l'alumna.

En vista d'aquestes consideracions, i atesos el patiment i la desprotecció que han experimentat l'alumna i la seva família, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que traslladi al centre educatiu objecte de queixa la conveniència de: 

- Analitzar els procediments seguits en aquest cas, per identificar les possibilitats de millora en la detecció i l'atenció de l'alumnat que pateix un tracte inadequat per part d'iguals. 

- Elaborar, si no existeix, un protocol de prevenció, detecció i intervenció enfront de l'assetjament entre iguals, com el que disposa el Departament d'Ensenyament, i promoure els canvis organitzatius i culturals que s'escaiguin per garantir-ne l'eficàcia.

- Estudiar la denúncia de suposat tracte inadequat a aquesta alumna per part de la professora de matemàtiques i, en cas que es verifiquin els fets denunciats, aplicar les mesures necessàries per evitar que es tornin a produir i per garantir un tracte adequat i digne a l'alumnat, d'acord amb les seves necessitats educatives específiques.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/09/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/10/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/11/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
12/01/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
29/01/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
05/02/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Irregularitat
06/02/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Seguiment finalitzat