En vista de la informació de què es disposa, el Síndic considera que l'Administració educativa no ha actuat de manera irregular per la manca d'assignació de TEI a l'escola en qüestió, atès que la confecció de la plantilla de professorat s'ha fet segons està establert.
Tot i això, en aquest cas la directora de l'escola havia sol·licitat l'assignació d'un TEI, però no se li havia assignat. D'aquesta sol·licitud se'n desprèn la valoració de la necessitat de disposar d'aquest professional per a l'atenció dels alumnes de P3.
D'acord amb això, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que l?Ordre 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil, diu que ?l'educació dels infants i els primers aprenentatges es fan a la família però en el moment en què l'infant entra en el món escolar aquesta responsabilitat educativa es comparteix?.
En l'article 2 sobre la finalitat de l'educació infantil, s'estableix que ?la finalitat de l'educació infantil és contribuir al desenvolupament emocional i afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels infants, proporcionant-los un clima i entorn de confiança on se sentin acollits i amb expectatives d'aprenentatge. L'acció educativa ha de permetre el desenvolupament afectiu, el creixement personal dels infants, la formació d'una imatge positiva i equilibrada d'ells mateixos, el descobriment de l'entorn, de les possibilitats del seu propi cos, del moviment i dels hàbits de control corporal, perquè actuïn cada vegada d'una manera més autònoma; la possibilitat d'experimentar, de relacionar-se i de comunicar-se amb les altres persones, infants i persones adultes, per mitjà dels diferents llenguatges, establint vincles i relacions amb les corresponents pautes elementals de convivència, de relació i de respecte al principi de no-discriminació?.
En l'article 8 sobre seguiment del desenvolupament de l'infant, es diu que ?el seguiment del desenvolupament de l'infant, basat en l'observació constant i sistemàtica, ha de possibilitar el coneixement de les condicions inicials individuals de cada infant, dels progressos que ha efectuat en el seu desenvolupament i del grau d'assoliment dels objectius educatius establerts?.
D'altra banda, el Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres, en l'article 3.2, es fixa que ?l'organització i la programació general del centre s'ha de realitzar d'acord amb les característiques del servei educatiu ofert als infants, el qual ha de tenir presents el respecte a les necessitats afectives i de relació familiar dels infants, la protecció dels seus drets, el foment dels valors de la coeducació i la conciliació de la vida familiar i l'activitat laboral dels pares, mares o tutors?.
I en l'article 4.2 s'estableix que ?en aquest cicle educatiu s'atenen especialment les necessitats bàsiques d'ordre biològic, psicològic, emocional, afectiu, intel·lectual, lúdic i social dels infants i s'inclouen mesures que introdueixin els valors de la coeducació entre els nens i les nenes; la qualitat de l'educació és un dels principis rectors del sistema educatiu, i al qual hem d'aspirar?, segons estableix la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació de Catalunya, com el dret a una educació integral, establert en l'article 3 de la mateixa llei, comporta la necessitat de suports en determinats nivells educatius; l'Administració educativa té l'obligació d'adoptar les mesures necessàries perquè els alumnes siguin atesos en les seves necessitats integrals en tots els nivells, també quan accedeixen al sistema educatiu a P3, edat en què presenten unes necessitats específiques i molt més demandants d'atenció, que requereixen el suport d'una segona persona a l'aula.
Amb aquest recordatori de deures i la recomanació que es doni una atenció especial als alumnes de P3 a l'hora d'assignar els TEI i de confeccionar les plantilles dels centres, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.