Resolució
Q-06839/2011 Disconformitat amb la suspensió d'una prestació de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 07/11/2011
Data de l'últim moviment 27/06/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la seva prestació de renda mínima d'inserció. 

Exposa que des del mes d'octubre no rep la prestació però que no ha rebut cap resolució ni comunicació sobre aquesta qüestió.

Contingut

La Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom ha informat que en data 20 de setembre de 2011 es va dictar una resolució per la qual es suspenia la prestació de la promotora per trasllat temporal de residència fora de Catalunya.

De la informació aportada es desprèn que la suspensió venia motivada per un viatge que la persona interessada havia fet fora de Catalunya, si bé no se n'expliciten les circumstàncies. 

En data 7 de novembre de 2011 la promotora va presentar un escrit al Departament d'Empresa i Ocupació en què demanava que es reprengués la prestació, però de la informació aportada no es desprèn que s'hagi fet cap altre tràmit o actuació en aquest procediment per gestionar aquesta sol·licitud.

Davant de la sol·licitud feta per la persona interessada cal pensar que, amb independència de quins haguessin estat els moviments anteriors, en aquell moment residia a Catalunya. Per tant, s'hauria d'haver tramitat aquesta sol·licitud, i, en cas que l'òrgan gestor no considerés acreditada la situació de necessitat o qualsevol altre requisit, hauria d'haver demanat a la persona interessada que aportés els justificants o documents necessaris.

En canvi, no sembla que això s'hagi fet, sinó que es va paralitzar el procediment, situació que no s'adequa als principis que han de regir l'actuació administrativa. 

En aquest sentit, cal recordar que l'Administració està sotmesa al criteri de celeritat, i que ha d'impulsar d'ofici el procediment en tots els tràmits, de manera que es pugui resoldre en el termini més breu possible. Per tant, davant d'una sol·licitud de represa d'una prestació, l'òrgan gestor del procediment ha de valorar la sol·licitud, requerir la documentació i demanar els informes que siguin necessaris i, si cal, instruir les proves oportunes. Si no es fa així, es produeix una paralització del procediment que constitueix una mala pràctica administrativa i que comporta una vulneració dels drets de les persones interessades. 

En aquest cas concret, el Síndic considera que caldria corregir amb rapidesa la situació plantejada, motiu pel qual suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que prengui les mesures oportunes per donar continuïtat a aquest procediment, valorar la sol·licitud de represa de la prestació feta per la promotora el novembre de 2011 i resoldre en conseqüència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/12/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/03/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/02/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/04/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/07/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/07/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
09/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
09/12/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/06/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Altres formes de finalitzar