La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'escrit de data 14 de setembre de 2012 dels Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental, d'acord amb el qual disposava d'un termini de deu dies per manifestar si desitjava optar per la jubilació forçosa al moment de fer els seixanta-cinc anys (15 d'agost de 2013) o si bé volia ajornar la data fins a la finalització del curs acadèmic 2012-2013 (el 31 d'agost de 2013).
Sembla que l'escrit que se li va adreçar responia a una consulta de la persona interessada amb relació a la necessitat de perllongar el servei actiu un cop arribada l'edat de jubilació forçosa, amb la voluntat de poder continuar la seva tasca docent en la plaça que havia obtingut arran de la seva participació en un concurs de mèrits convocat pel Ministeri d'Educació i per a la qual se li ha prorrogat la permanència.
De l'escrit tramès pel Departament d'Ensenyament es desprèn que el 13 de març de 2013 es va dictar la resolució per la qual només s'acorda perllongar la jubilació forçosa de la persona interessada fins al 31 d'agost de 2013, coincidint amb la data de finalització del curs acadèmic i quan ja haurà complert els seixanta-cinc anys.
Tot i que el contingut d'aquesta resolució s'ajusta a dret, el Síndic considera que en el cas de la persona interessada l'aplicació estricta de la legislació vigent invocada pel Departament dóna lloc a un resultat injust. Si bé és cert que atesa la dependència orgànica de la persona interessada del Departament d'Ensenyament és aquest qui té la competència per determinar la seva situació de jubilació per edat i que aquesta, en els termes establerts a la nova redacció de l'article 38 del Decret legislatiu 1/1997, de 31 d'octubre, es declara d'ofici quan el funcionari compleix l'edat determinada legalment, no ho és menys que en el mateix precepte s'estableix la possibilitat de perllongar la permanència en servei actiu del personal funcionari que faci una petició expressa, tal com ha sol·licitat la persona interessada.
Certament, aquesta possibilitat va quedar ajornada durant tres anys des de l'entrada en vigor de la Llei 5/2012, de 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives i de creació de l'impost sobre estades turístiques.
Tanmateix, no es pot oblidar el context de crisi econòmica actual, que obliga a fer un esforç important de contenció del dèficit i d'ajustament de la despesa pública i, entre altres mesures d'austeritat, en el marc de les polítiques de contenció de les despeses de personal, es va dictar la de posar fi durant tres anys al perllongament de la permanència en servei actiu, si bé es preveu la possibilitat que excepcionalment es pugin autoritzar per causes derivades de la planificació i racionalització dels recursos humans.
La persona interessada disposa d'un nomenament arran de la participació en un concurs de mèrits per proveir vacants convocat pel Ministeri d'Educació, per dur a terme les seves tasques docents a l'Escola Europea d'Alacant, el qual ha estat prorrogat en adscripció fins al 31 d'agost de 2015, sense que ocupi cap vacant a la funció pública catalana i sense que les seves retribucions siguin a càrrec del pressupost de la Generalitat de Catalunya, sinó del Ministeri d'Educació i de la Unió Europea.
D'aquesta manera, la jubilació de la promotora de la queixa, basada únicament en el compliment de l'edat forçosa legalment establerta, no donaria resposta a la finalitat de reduir la despesa de personal del Departament en actiu, ni seria favorable tampoc als interessos professionals legítims de la persona interessada, raó per la qual el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que estudiï la possibilitat de revisar la resolució dictada i concedir el perllongament en actiu únicament pel termini màxim de durada de la pròrroga concedida pel Ministeri a la persona interessada per dur a terme les seves tasques docents.