El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de Transports Metropolitans de Barcelona (en endavant TMB) a la reclamació que va presentar el dia 3 de setembre de 2013, arran dels danys que va patir el seu taxi el dia 16 d'agost de 2013 quan, segons diu, un autobús de TMB va xocar-hi.
Consta que el dia 19 de setembre de 2013 TMB va comunicar per escrit al promotor les dades de la companyia asseguradora. Tot i això, el promotor ha trucat a l'asseguradora i a TMB i no se li ha facilitat informació sobre l'estat de tramitació de l'expedient.
TMB ha comunicat que, després de fer les comprovacions oportunes, la companyia asseguradora va concloure que no hi havia responsabilitat de TMB, i així ho va comunicar l'asseguradora al promotor.
Tot i això, d'acord amb la postura adoptada per aquesta institució en ocasió de la tramitació d'altres expedients en què s'han produït danys personals i patrimonials durant la prestació del servei públic de transport de viatgers, el Síndic recorda que que el règim de responsabilitat pels danys és el règim de responsabilitat patrimonial de les administracions públiques.
En conseqüència, s'entén que TMB no pot resoldre la reclamació presentada -sense subjecció a un procediment específic i sense cap intervenció del reclamant, a qui no s'ha facilitat cap informació sobre les accions dutes a terme per comprovar els fets denunciats- i concloure la inexistència de responsabilitat per part de la companyia.
Pel que fa a aquesta qüestió, el Síndic considera que TMB, com a entitat que presta un servei públic als ciutadans, ha d'articular un protocol d'actuació per a la tramitació i resolució d'aquestes reclamacions, que garanteixi un tractament uniforme i que ofereixi certes garanties.
En ocasió de la tramitació d'altres queixes, TMB va comunicar que s'havien introduït uns canvis en el protocol d'actuació que regula la tramitació de les reclamacions per danys que es comunicaven a l'entitat asseguradora i que ara es facilita al reclamant les dades d'aquesta entitat.
Al seu moment, si en el termini de seixanta dies no s'arribava a un acord que resolgués convencionalment la reclamació, es traslladava la reclamació a l'Entitat Metropolitana del Transport (en endavant EMT) per tal que tramités, si esqueia, la reclamació de conformitat amb la Llei 30/192, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i amb el Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, aprovat per Reial decret 429/1993, de 26 de març.
De fet, en ocasió de la tramitació d'algunes queixes presentades al Síndic, consta que s'ha donat compliment al protocol esmentat i que l'EMT, ara substituïda per l'Àrea Metropolitana de Barcelona, va tramitar l'expedient de responsabilitat patrimonial.
Per aquest motiu, atès que ja es va traslladar a la companyia asseguradora la reclamació del promotor i no hi va haver cap acord convencional, s'entén que cal que l'Àrea Metropolitana de Barcelona tramiti el procediment oportú, com a administració pública garant de la prestació d'uns serveis públics de qualitat, d'acord amb allò establert a la Llei 31/2010, de 3 d'agost, de creació de l'ens local supramunicipal.