La promotora de la queixa exposa la seva disconformitat amb la resolució d'arxivament per desistiment dictada arran de la sol·licitud de modificació de la situació de residència per circumstàncies excepcionals a la situació de residència i treball per compte d'altri, sol·licitada el 6 de juliol de 2010, i amb la resolució desfavorable del recurs de reposició dictada el 5 de maig de 2011.
En el seu escrit, la persona interessada manifesta que hi ha hagut incidències en el formulari de la taxa de l'autorització de treball que correspon liquidar a l'empresari, i que han repercutit en contra seva perquè declaren que ha desistit de la sol·licitud de modificació.
L'informe de la Subdirecció General d'Autoritzacions Inicials de Treball dóna compte de les actuacions que s'han dut a terme arran de la sol·licitud de la promotora de 6 de juliol de 2010.
Pel que fa a la gestió del pagament de la taxa de treball, l'informe remet a l'Ordre ministerial/PRE/3/2010, d'11 de gener, per la qual s'estableix l'import de les taxes per la tramitació d'autoritzacions i altres tràmits en matèria d'immigració i estrangeria.
L'article 2 d'aquesta ordre disposa que el centre gestor competent per a la tramitació del procediment relatiu a l'autorització ha de facilitar al subjecte legitimat en el procediment el corresponent model oficial complimentat. En aquest punt, el precepte assenyala que en el cas que el subjecte legitimat en el procediment no sigui el subjecte passiu de la taxa, el primer ha de fer arribar el model al segon.
En aquest cas, el subjecte legitimat en el procediment és la promotora de la queixa. L'article 202.2 del Reglament d'estrangeria disposa que quan l'estranger autoritzat a residir per circumstàncies excepcionals estigui habilitat per treballar, ha de presentar la sol·licitud d'autorització de residència i treball. Ara bé, com que la persona interessada no és el subjecte passiu de la taxa, el que havia de fer era trametre el model oficial de pagament al subjecte passiu, és a dir, a la seva ocupadora, perquè un cop efectuat el pagament, l'entitat col·laboradora (el banc o caixa) li fes arribar una còpia del model de liquidació tributària amb la diligència de ?pagat?.
La Subdirecció General assenyala que aquest procediment té lògica en els casos en què no és l'empresa qui insta la sol·licitud d'autorització sinó el treballador, ja que l'empresa desconeix que és el subjecte passiu d'una taxa fins que el treballador li ho diu.
Atesa aquesta informació, el Síndic detecta que no hi ha hagut irregularitat en l'actuació del Departament d'Empresa i Ocupació. Tanmateix, li ha suggerit que d'ara en endavant incorpori, tant en la relació dels fets com en la fonamentació legal de les resolucions d'arxivament per desistiment per causes com les que han estat objecte de la queixa, la referència concreta de l'apartat 2.2 de l'Ordre PRE/3/2010, d'11 de gener. Amb la incorporació d'aquesta disposició normativa es farà possible que les persones interessades tinguin un coneixement precís de les raons per les quals l'Administració ha dictat la resolució, per la qual cosa se'ls possibilitarà que puguin emprendre les actuacions oportunes en defensa dels seus interessos.
Conseqüentment, el Síndic ha demanat també al Departament que revisi d'ofici la desestimació del recurs de la persona interessada.