La persona interessada, en representació de l'associació de mares i pares d'alumnes (en endavant AMPA) de l'escola Turó De Can Mates, es queixa de l'adscripció d'aquesta escola de Sant Cugat del Vallès als instituts de secundària.
Segons apunta, els documents difosos pel centre indicaven sempre que l'adscripció de l'escola era amb els instituts Angeleta Ferrer i Leonardo da Vinci. Segons sembla, en l'adscripció definitiva, s'ha eliminat el primer dels instituts referits, i s'hi ha afegit l'Institut Arnau Cadell.
L'AMPA manifesta que aquest institut és molt lluny i que l'institut Angeleta Ferrer és el que tenen més a prop.
El Síndic recorda que el Departament d'Ensenyament, amb la participació de l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, té un ampli marge de discrecionalitat per decidir sobre les adscripcions, però aquesta discrecionalitat ha de respectar els criteris de planificació educativa. No es pot parlar, doncs, d'irregularitat si el disseny de les adscripcions acompleix amb aquests criteris, encara que hi hagi agents educatius (famílies, AMPA, etc.) que legítimament puguin presentar altres preferències.
Precisament, un dels arguments que dóna el Departament d'Ensenyament per justificar la modificació de les adscripcions és que ja hi ha quatre escoles, amb un total de 200 places a 6è de primària, que estan adscrites a l'Institut Angeleta Ferrer i a l'Institut Leonardo da Vinci, amb un total de 210 places. Mantenir l'adscripció de l'escola Turó de Can Mates, amb 50 places addicionals, a aquests dos instituts, provocaria l'incompliment d'un dels criteris establerts per norma, atès que l'oferta de secundària a 1r d'ESO no podria donar resposta a la demanda potencial procedent dels centres adscrits a 6è de primària, (a) sempre que no s'ampliés l'oferta a aquests instituts (de set a vuit línies) o (b) sempre que no es canviés l'adscripció d'un dels altres centres de primària (en comptes de l'escola Turó de Can Mates).
Tot i això, segons apunta el Departament d'Ensenyament, l'ampliació de línies a aquests instituts és inviable, i el canvi d'adscripció d'un dels altres centres és menys recomanable, perquè ja hi ha itineraris marcats per germans en la resta d'escoles, mentre que això no succeeix amb l'escola Turó de Can Mates
L'agrupament de germans en un mateix centre no és un dret reconegut per norma, i el Síndic considera que el Departament ha de tenir en compte abans altres criteris a l'hora de determinar l'adscripció.
D'altra banda, la persona interessada exposa que la modificació de les adscripcions de l'escola Turó de Can Mates genera un problema de proximitat per manca d'accessibilitat geogràfica als instituts adscrits. No hi ha dubte, però, que els dos instituts més propers a l'escola Turó de Can Mates són l'institut Leonardo da Vinci i l'institut Angeleta Ferrer, i per tant aquests havien de ser els instituts adscrits.
A criteri del Síndic, per valorar la possibilitat de combatre els desequilibris en la composició social dels centres a través de les adscripcions, doncs, cal valorar primerament si existeixen desequilibris en la composició social entre tres escoles de primària, l'escola Joan Maragall, l'escola Catalunya i l'escola Turó de Can Mates.
El Síndic recorda que el Departament d'Ensenyament té discrecionalitat per decidir sobre les adscripcions dels centres, i també per modificar-les, si així s'acompleixen millor els criteris definits en l'ordenament jurídic per a l'aplicació d'aquesta mesura de planificació educativa.
Aquesta institució, però, també recorda que la informació sobre les adscripcions és un element rellevant a l'hora d'exercir de manera més informada el dret a l'elecció de centre per part de les famílies.
Fetes aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament:
1. Que l'informi si hi ha desequilibris en els nivells de demanda i en la composició social de l'escola Joan Maragall, l'escola Catalunya i l'escola Turó de Can Mates.
2. Que, en cas que hi hagi desequilibris significatius, modifiqui les adscripcions de l'escola que presenti una demanda més sòlida i una composició social més afavorida, per compensar aquests desequilibris.
3. Que l'informi si s'hagués pogut anticipar el canvi d'adscripcions a l'escola Turó de Can Mates i valori si s'ha produït una vulneració del dret a una informació adequada a les famílies del centre per part del Departament d'Ensenyament, d'acord amb els principis previstos a la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
4. Que l'informi si preveu modificar el curs vinent novament les adscripcions de l'escola Turó de Can Mates o d'altres centres, i amb quin objectiu.