Resolució
Q-07104/2011 Disconformitat amb la manca d'assistència davant d'una situació d'impossibilitat d'accés a un habitatge a causa d'una avaria de l'ascensor de la finca

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 15/11/2011
Data de l'últim moviment 20/11/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa planteja que pateix una discapacitat física i que necessita utilitzar l'ascensor per poder arribar al seu habitatge, a la setena planta d'un edifici. A causa d'uns treballs de reparació a l'entrada de l'edifici i a l'avaria posterior de l'ascensor de la finca, el dia 22 de juny de 2011 va estar des de les 5 de la tarda fins a més tard de dos quarts de 10 de la nit sense poder accedir al seu habitatge.

Exposa que en el moment dels fets va trucar a la Guàrdia Urbana, als Mossos d'Esquadra, al telèfon d'assistència per a discapacitats i al cos de Bombers, i que cap d'ells no li va saber oferir una solució a la situació en què es trobava.

Finalment, el promotor va contractar un servei d'ambulàncies privades que el van traslladar al seu habitatge, i va assumir el cost del servei.

Contingut

En l'informe de l'Ajuntament de Barcelona s'exposa que no hi ha cap protocol de la Guàrdia Urbana o del Cos de Bombers de Barcelona relacionat amb les situacions d'impossibilitat d'accés a un habitatge a causa d'una avaria de l'ascensor de la finca en què es troba situat.

En l'informe extraordinari del Síndic ?El dret a l'habitatge, obstacles i límits?, publicat l'any 2007, es fa èmfasi en les condicions d'accessibilitat dels habitatges, i es demana a l'Administració que impulsi i potenciï les línies d'ajut econòmic necessàries per a les persones amb mobilitat reduïda i amb ingressos econòmics limitats per adaptar els habitatges que en constitueixin la residència habitual i permanent, tant pel que fa a la realització de les obres necessàries per accedir als habitatges en condicions d'accessibilitat adequada, com pel que fa a l'execució de les obres necessàries per garantir la mobilitat a l'interior dels mateixos habitatges.

Així, el Síndic entén que hi ha d'haver una resposta adequada dels serveis públics que permeti, en la mesura que sigui possible, solucionar la dificultat de caràcter temporal que fa inviable l'accés d'una persona al seu habitatge. 

Per tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Barcelona que, en la mesura que sigui possible i en funció dels recursos disponibles, i amb els criteris objectius i adequats de priorització de les demandes rebudes per raó d'urgència o emergència, procuri atendre totes les sol·licituds dels ciutadans que requereixen ajuda per accedir al seu habitatge habitual a causa de la seva mobilitat reduïda o qualsevol altra limitació d'accessibilitat.

Finalment, a fi de facilitar l'actuació dels serveis municipals en casos de problemes d'accessibilitat temporal a l'habitatge, el Síndic suggereix al consistori que elabori un protocol que permeti resoldre quin organisme o quina institució municipal ha d'atendre la demanda de la persona interessada, i que hi inclogui un ordre de priorització en l'atenció en funció de la situació descrita.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/11/2011 Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/12/2011 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/03/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/06/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/06/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució
25/06/2012 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
31/10/2013 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
20/11/2013 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat