Resolució
Q-07109/2011 Disconformitat amb la manca de pagament d'una prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 16/11/2011
Data de l'últim moviment 11/07/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de pagament de la prestació de la renda mínima d'inserció que té reconeguda.

Exposa que des de l'octubre no cobra la prestació, però no ha rebut cap resolució ni comunicació de l'Administració.

Contingut

De l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom es desprèn que la suspensió estava motivada pel viatge que la promotora havia fet el juliol de 2011, i que la promotora va interposar un recurs contra aquesta resolució, que va ser desestimat mitjançant resolució de 29 d'octubre de 2012. 

Pel que fa a la sortida de Catalunya com a causa de la suspensió, el Síndic entén que aquesta no és una causa suficient, per diverses raons: 

En primer lloc, perquè el viatge és anterior a les noves condicions establertes per la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres, que comporten l'obligació de les persones beneficiàries de romandre de manera permanent a Catalunya mentre reben la prestació. En segon lloc, perquè tenia una durada inferior a un mes, i a més en el moment en què es va produir la suspensió -l'octubre de 2011- la promotora ja es trobava de nou a Catalunya, com ho prova el fet que el 13 de setembre de 2011 va fer una entrevista amb els serveis del Departament d'Empresa i Ocupació. I en tercer lloc, perquè no se li podria exigir raonablement que aportés unes justificacions que no se li havien demanat abans. En tot cas, si l'òrgan gestor considerava que el viatge no s'havia justificat suficientment hauria d'haver demanat expressament a la persona interessada que esmenés els defectes observats, que complimentés els tràmits adients o que aportés els justificants que considerés necessaris. Ha de ser l'Administració gestora la que especifiqui amb claredat quins documents s'han de presentar, perquè altrament es deixa la persona interessada en una situació d'indefensió.

De conformitat amb aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació:

- Que revisi les actuacions dutes a terme en aquest procediment que van donar lloc a la suspensió de la prestació i anul·li la suspensió acordada per resolució de 21 d'octubre de 2011 i les posteriors.

- Que en cas que es consideri necessari que la promotora aporti altres justificants o documentació relacionada amb el motiu o les circumstàncies del viatge, que se l'hi demani expressament i amb concreció els documents que ha de presentar i les condicions que han de complir.

- Que dugui a terme les gestions oportunes per comprovar i avaluar la situació actual de la promotora, a fi de valorar la possible continuïtat de la prestació si es donen les circumstàncies de necessitat i manca d'ingressos que estableix la normativa vigent.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/12/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/03/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/07/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/07/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/02/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/06/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/07/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
21/08/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/01/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
11/07/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Irregularitat